Vill bli frilansare, men har ingen erfarenhet - hur gör man?

Hej, Hur gör man som student eller nyexad för att kunna börja frilansa? Hur gör man som student med begränsad yrkeserfarenhet för att skapa ett varumärke?
Tacksam för svar,
/Adam

1 gillning

Om du kan hitta en kund som vill hyra dig så kan du ju frilansa. Men annars är det nog ett säkrare kort att jobba några år som anställd först. Försök då att undvika anställningskontrakt som hindrar dig från att ha sidoverksamhet.

2 gillningar

Som student kan du ju leta jobb via t.ex. Drömuppdraget: https://www.dromuppdraget.se/

1 gillning

@Adam tack för din fråga! och @ActivoutDavid för dina svar. Som David säger så är det säkraste kortet att jobba som anställd något år först eller så. Dock hävdar jag alltid att konsultbolag lyckas skaffa uppdrag till sina nyutexaminerade så rent teoretiskt borde man kunna skaffa det som egen också! Det konsultbolagen gör är att försöka få den nyutexaminerade att verka mer senior än den i själva verket är och det skarvas grovt i kanterna - jag vet för jag var anställd på ett konsultbolag först och direkt efter skolan.

Man får självklart aldrig ljuga, men gräv rejält bland dina tidigare erfarenheter och se till att skriva ett utförligt och detaljerat CV med så många tidigare uppdrag som möjligt. Det kan kännas töntigt, men förklara rent praktiskt vad det är du har gjort i detalj. Praktik genom skolan är också användbart. Använd min konsult-CV-mall som jag länkar i min Frilansarguide: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon . Om du har gjort några egna projekt vid sidan av och som hobby och som resulterat i något konkret är det relevant att ta upp också i CV:t. Anpassa CV:t efter det uppdrag och det företag du söker hos.

Utvecklare som, både utan utbildning och erfarenhet, lyckas skaffa frilansuppdrag gör det genom kontakter (eller forum på internet till och med) och genom att ha visat upp vad de har gjort tidigare som förmodligen har varit egna projekt, hemsidor och små appar, exempelvis. Det är självklart lättare att göra som utvecklare än i någon annan roll, dock.

Konsultmäklare är mer eller mindre glada i att ta sig an juniora talanger… de är svårare att sälja. Everything boils down to tillgång och efterfrågan, helt enkelt. Att sälja sig själv är helt enkelt att försöka erbjuda sina tjänster och lyckas övertala någon om att det är värt den peng man efterfrågar. Finns det många och fler seniora som erbjuder den tjänsten är det osannolikt att du blir vald, men är det inte det så är det givetvis mycket högre sannolikhet om efterfrågan finns där. :slight_smile: Finns det ingen köpare spelar det ingen roll hur senior du är. Det är faktiskt en ganska effektiv och fungerande marknad - till skillnad från “anställningsmarknaden”, i min mening. Nog om det - lycka till och hoppas att mina råd bär frukt. Om du inte får något uppdrag nu - ta en anställning och försök igen om ett år! Plötsligt händer det :slight_smile:
/Anna