Bra idéer om att hitta distansuppdrag

Halloj. Jag är snart boende utomlands. Det jag skulle behöva mer information om att hitta uppdrag på distans till större delen. Finns det konsultmäkare som inriktar sig på remoteuppdrag?

Min profile är främst mjukvarutestare, inklusive automatisering, test ledare, men har tidigare jobbat mycket med att bygga linuxsystem, Oracle databser och är Certified AWS Solutions Architect

2 gillningar

Hej! Jag har inte varit i kontakt med dem själv, men jag har läst att

ska ha ett särskilt fokus på distansarbetande, frilansande mjukvaruutvecklare.

1 gillning

Hej, tack för din fråga, men här har du samma fråga där jag redan har svarat :slight_smile:

Hej @expat och kul att du frågar. Jag är redan utlandsboende och har prövat mig på samma sak, att hitta remote-vänliga uppdrag. Min erfarenhet är att det inte är så lätt, åtminstone inte inom utveckling. Många uppdrag verkar mer eller mindre förutsätta att man kan jobba på kontoret (t.ex. i Stockholm) några dagar per vecka så då faller man ju bort direkt.

Så mitt spontana svar är att det inte är så lätt, men kan gå. Mitt tips är att testa inom det kontaktnät du kanske redan har, finns det några företag där som söker folk? Vissa vill ju inte heller ta in en konsult utan hellre anställa folk så där kan man behöva anstränga sig lite extra för att hitta en möjlighet att ta det i eget bolag.

1 gillning