Hejsan alla!
Jag är ensam underkonsult i mitt AB, är just nu på Polestar.
Jag får kanske 20 uppdrag i veckan skickat till mig om diverse uppdrag, mestadels inom bilbranschen. Jag går i tankar att anställa konsulter i mitt företag som sedan tar sig an dessa uppdrag, och jag tar då en liten kaka av timpengen och konsulten får resten. Det jag kan erbjuda är en mycket bättre lön (ca 10-15k mer i månaden) än vad tex Afry eller Devport gör då jag kommer ta mindre del av kakan, har räknat på det och kommer absolut kunna ge en månadslön på ca 50k/månad för ett uppdrag som bara kräver lite C/python kunskaper. Min fråga är:
Är det någon i liknande situation som kan berätta vart man får tag i dessa konsulter, är det Linkedin, bygga hemsida och annonsera ut, vänner man hittar konsulterna? Några tankar?
@Mata_pa Hejsan och tack för din fråga. Jo, att få uppdrag skickade till sig är inte direkt det svåra det är ju bara att signa upp på alla mäklares hemsidor så får du hur många uppdrag som helst skickade till dig (ibland med flera mellanhänder inblandade på vägen). Utmaningen i ditt fall, om det är det du vill göra, är att anställa kompetenta människor och behålla dem. Att motivera dem varför de ska gå via dig och inte vara egna själva eller ta en etablerad spelare. Mer i lön, visst, men många ser det som en osäkerhet också. Underskatta inte hur mycket jobb det är med att rekrytera och hur mycket strul det kan vara att ha anställda också! Hur du får tag på dem - som vilken rekryterare som helst - lägg ut en jobbannons på ex Linkedin eller vad alla jobbsiter heter, annonsera i ditt nätverk ex på Linkedin via din egen profil, bygg en hemsida och driv trafik ditåt osvosvosv. Enmanskonsultbolag är den vanligaste formen av bolag i Sverige och ALLA har en gång tänkt tanken att de borde anställa i sitt egna bolag och växa - få gör det sedan i slutändan ändå… så du vet those a my 5 cents on this topic. Stort lycka till oavsett
Tjena @Mata_pa
Jag tycker att det låter intressant (älskar Polestar), skulle gärna synka via mail för att få veta mer om vilken kompetens du främst söker till dina uppdrag och vilket upplägg du tänker dig. Skicka gärna över ett mail till niklas@kurr.co så tar vi det därifrån
Tack för svar! Tänkte börja försiktigt med en kompis vid årskiftet, så får vi se Jag tänker att min fördel är att jag är ett litet bolag, jag har koll/kontroll på allt så allt går effektivt samt gör det mesta själv, därav kunna ge en mycket bättre lön än de större spelarna.
Ett sätt att göra det smidigare för mig, men också för den anställda, är att erbjuda timanställning, så kringgår man ju sjuklönen. Med detta hade man kunnat pusha marginalerna lite extra till den anställdes fördel, man kan bekvämt med andra ge 300kr/h till den timanställde.
låter toppen ju @Mata_pa stort lycka till! Försök renodla ditt unika erbjudande för långsiktig och livskraftig USP i branschen