Är anställd av ett konsultbolag och har ett uppdrag på en myndighet. Vill gärna behålla uppdraget jag har om jag startar eget. Vad är bästa sättet? Ska jag säga det till min chef och ge ett erbjudande om att vara underkonsult, det kan bli en win-win situation. Får man en dålig deal får man väl säga upp sig i så fall. Någon som har erfarenhet av detta?
Hej Staffan - tack för frågan . Varför vill du behålla uppdraget? Är det för att det är roligt och för att du trivs eller så? Det absolut bästa är självklart att du tar över kontraktet och har ett direktkontrakt mellan ditt företag och din kund. Det brukar dock vara svårt. Vissa har gjort sådant här utan att informera sitt konsultbolag/konsultmäklare. Andra har försökt be om lov från sitt konsultbolag/konsultmäklare. Det brukar vara rätt så jobbigt/dyrt att få loss det på det sättet. Beroende på vad det står i din konkurrentklausul kan du börja jobba där efter ett halvår eller ett år (eller hur lång tid det står att konkurrentklausulen gäller). Det är också ett alternativ - att du chillar ett tag och sedan fortsätter.
Om du fortsätter och har ditt konsultbolag som en mellanhand skulle jag säga att det inte är en “win win”-situation. Du måste betala massa i mellanhand till din föredetta arbetsgivare som ju egentligen var det du ville undvika med att vara egen nåja, du får otroligt mycket mer i egen ficka i varje fall med upplägget med eget aktiebolag än hur det var när du var anställd av dem. I så fall får de max max max ta 10 % - inte mer, tycker jag. Tar de mer tycker jag att du ska hitta ett annat uppdrag. Då är det inte värt det Stort lycka till oavsett!!!
Hej igen,
att jag vill behålla uppdraget är för att jag trivs (bra kultur) och jag känner att jag utvecklas inom min profession. Tack för bra tankar, då kanske det bästa är att säga upp sig när jag känner mig redo. Kan jag behålla uppdraget genom att gå via någon annan aktör / förmedlare får det bli en bonus
Skulle rekommendera dig att gå igenom avtalen först, sedan (i ditt fall) ta upp frågan försiktigt med arbetsgivaren - de kan vara emot av princip, eller av policy. Om uppdragsgivaren vill hitta en lösning och du juridiskt har ryggen fri (konkurrensklausul etc.) kan du köra, eller om du tror att arbetsgivaren vill hitta en lösning. Är ju ytterst en fråga om förhandling - i vissa fall i kombination med att du (eller andra aktörer) är juridiskt bakbundna och vill tänka på era rykten och affärsrelationer.
Som det låter på dig är du nästan oavsett sugen att starta eget, men kan tänka dig att behålla uppdraget om det går? Det är ju också en approach du kan ha i förhandling. Säg till din arbetsgivare att du vill starta eget, att du funderat över det länge, motivering, etc - och ta upp eventuell fortsättning på uppdraget som ett “alternativ”.
Allt beror som sagt på kontexten.
Väldigt bra input Simon, det är nog också det jag kommer att göra. Vad jag vet är det här konsultbolaget sjysst i sådana här situationer (har hört skräckhistorier från andra bolag). Att lyfta det försiktigt och vara öppen för förslag är nog det bästa sättet men samtidigt vara tydlig och ärlig vad jag vill.
Jag kan också säga att för egen del skulle jag inte vågat ta upp det och behålla befintlig kund, alltför mycket känsla av att det är “konsultbolagets kund” med upparbetad relation - jag tog istället en ny kund och säkrade upp ett avtal (muntligt) innan jag ordentligt tog upp det. Men baserat på det du beskriver låter det som att det är ett “möjligt” och potentiellt rimligt spår. Jag ska också vara tydlig med att jag varken har första- eller andrahandserfarenhet av din situation.