Skala upp konsultbolag?

Hej, hur skalar man upp ett konsultbolag med en vision att konkurrera med de större bolagen som finns idag?

1 gillning

Hej och tack för din fråga. Jag får många frågor på det här temat… En enmanskonsultoperation kan nog vara bland det lättaste man kan starta (och det jag förespråkar). Att anställa andra och också hitta uppdrag till dem är desto svårare. Det är ingenting som jag är jätteintresserad av heller så därför är min kunskap lite begränsad av mitt ointresse att gå den vägen, men det jag vet kan jag försöka sammanfatta här.

Det svåra är att anställa andra. Det skulle jag säga är den trånga sektorn. Speciellt talanger inom tech är synnerligen efterfrågade - självklart både som anställda och som konsulter (det går ju hand i hand). De etablerade konsultbolagen har HR-proffs som jobbar med det här hela dagarna och alla slåss om talangerna. De förväntar sig en riktigt bra lön också. Techtalangerna blir kontaktade på Linkedin varje vecka. Vad kan du egentligen erbjuda som “står ut” och varför skulle de välja dig? Jag får alltid lite bitter eftersmak när rekryterarna smooth talkar en och försöker “vinna över en” med annat än hårda argument som lön och liknande. Deras “sociala aktiviteter”, fester, sammanhållning, att de “är som en familj” och liknande känns… krystat, om något, men sätt dig ned och sammanfatta argumenten till varför en talang skulle välja dig först och främst. Sedan får du börja kontakta de som har rätt profil och försöka få dem intresserade.

Sedan måste du också fixa uppdrag åt dem (om du väl lyckas signa någon av dem). Du vill inte ha dem “sittande på bänken” allt för mycket för det är en enorm utgift för ett litet konsultbolag. Du kan fixa uppdrag relativt enkelt till en eftertraktad talang, men det är sannolikt att det kommer vara massvis med mellanhänder på vägen (eller åtminstone en) till en början. Ju fler mellanhänder på vägen ,desto mindre pengar kvar i fickan till dig och slutligen talangen. Det finns mäklare och förmedlare (det är väl egentligen typ samma sak) som kan hjälpa dig fixa uppdrag. Många gånger hjälper mäklarna varandra också att tillsätta uppdrag och strör procentandelar omkring sig så att det försvinner allt mer av kakan på väg till konsultens ficka. Du kan ansöka om att få ramavtal och upphandlingar längre fram, men det är oerhört jobbiga och stora processer och de ser nog gärna ofta att det är en etablerad, större spelare de signar med så det kan du nog avvakta med. I början får du harva dig fram och ansöka till uppdragen som ligger ute åt konsulten, så att säga.

Det är en helt annan sak att bli konsultmäklare eller -förmdelare, men din fråga gällde hur man bygger ett konsultbolag så jag stannar där. Lycka till :slight_smile:

Här kan du se alla mäklare som finns i Sverige, marknadsplatser och några konsultbolag: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon

1 gillning

Du anställer konsulter och får ut dem i uppdrag :slight_smile: Sen fortsätter du att hålla konsulterna nöjda, håller intäkter och kostnader under kontroll, och fortsätter (om du vill växa). Lyckas du går det bra, lyckas du inte kommer det inte att gå bra. Det är inte rocket science, utan konsultbolag växer och krymper omvartannat beroende på hur bra det fungerar att skaffa/behålla anställda och uppdrag.

1 gillning