Konsultmäklare under andra konsultmäklare

Hur tycker ni att man ska ställa sig till konsultmäklare som i sin tur förmedlar uppdrag från andra konsultmäklare? Fördelar? Nackdelar?

En fördel jag ser är att de hittar fler uppdrag än vad jag själv kan göra. Nackdelar måste väl vara att priset blir lägre och avtalen komplicerade?

2 gillningar

Hej Lisen, tack för din fråga! Jag vet att det här fenomenet förekommer i allra högsta grad och jag tycker inte att det känns riktigt fair mot tech-talangen (eller produkten, i det här fallet - dvs, den som “säljs”) om det inte görs 100 % transparent. Om konsulten sedan är fine med det upplägget så är det väl bara att tuta och köra, men om det är en massa konsultmäklare (läs: fler än en) bakom förmedlingen och det INTE framgår hade jag blivit förbannad som konsult. Det resulterar ju helt enkelt i att det är flera olika mellanhänder som roffar åt sig på vägen mot min ficka. Jag kommer alltid att stå på konsultens sida i det här fallet :stuck_out_tongue:

Jag anser typ att det inte finns någon anledning alls att vara “trogen” en och samma mäklare. Om “byteskostnaden” således är noll finns det heller ingen anledning till att fler mäklare än en ska ta förmedlningsavgift. Mäklarna får göra grovjobbet med att skaffa kontakter och uppdrag på de attraktiva företagen och för de attraktiva rollerna och det är framförallt baserat på vilka företag/uppdrag som de kan förmedla som jag väljer dem. Inte baserat på någonting annat. Således byter jag hellre alltid mäklare än att ha fler än en som förmedlar uppdraget.

Vad tycker du själv? Är du konsult eller konsultmäklare eller möjligtvis uppdragsgivare, eller vilken part är du i transaktionen, så att säga? :slight_smile:

Bra fråga Lisen.
Jag är frilans så du ser var mina tankar kommer ifrån.
Jag säger inte att jag har rätt utan se nedan som input och välj själv.

Risken jag ser är att du som konsult hamnar långt ifrån den faktiska kunden.
Dvs den som betalar sina pengar till ett företag (a) för att kunna göra eller få något.
redan vid mäklare (företag b) så kommer du längre ifrån och mäklare 2 blir företag c etc.
fördelen med att vara närmare den faktiska kunden i kedjan är att du bättre och tidigare förstår affärsmodellen, samt organisationens förmåga (företag a) att hjälpa denna kund långsiktigt.
Dvs du påverkar dina förutsättningar att hjälpa din kund lyckas hjälpa sin kund.

Med en längre kedja så blir det lätt att viktig information för både dig och slutkunden tappas oavsiktligt längs vägen.

Risken med det är att du tackar ja till något som sen inte har de förutsättningar eller sammanhang som lovades. Även om de är nedskrivna på ett papper och internt helt förståeliga så är det ändå du som i slutänden har svårt visa samma höga resultat i detta uppdrag jämfört med om du vetat dessa viktiga detaljer. (och kanske tackat nej till uppdraget om du vetat)
Resultaten du skapar är den bästa byggstenen inför ditt nästa uppdrag. (utöver att hjälpa kund, organisation och dig själv)

Fördelen som jag skulle se det är att du kanske redan har en bra uppbyggd relation med mäkare 2 i din fråga och föredrar att låta dem sköta admin grejerna såsom fakturering med mera av andra mjukare orsaker (eller att du har egen erfarenhet av mäklare 1 och tycker mäklare 2 sköter sånt markant bättre vilket gör det lättare för dig att se skötsam ut mot din kund)


Angående att se fler mäklar-uppdrag så tycker jag mest det är samma uppdrag som listas över de flesta mäklare vilket gör att du är rätt fri att välja vilken du söker via på de flesta av deras uppdrag.

1 gillning

Tack för era svar Anna och Ric! Jag är själv helt nybliven frilanskonsult och försöker navigera i och lära mig den här nya världen. Jag har blivit kontaktat av mäklare som förmedlar uppdrag till andra mäklare, därav min fråga. Det är lätt att bli smickrad av den typen av förfrågningar, men magkänslan har inte varit så bra. Vilket era svar bekräftar också.

2 gillningar

Tack @lisen och @Ric för era bidrag till diskussionen och stort grattis Lisen till att du är nybliven frilanskonsult :slight_smile: det är INTE helt lätt att navigera i den här djungeln, det kan jag säga, men därför försöker jag skapa en massa content, forum och så vidare på det här ämnet. Om du inte redan är med i vårt slackforum (för etablerade frilansare) så maila mig så bjuder jag in dig: anna@annaleijon.com. Där diskuterar vi också sådana här frågor och fler! Fortsatt lycka till på din frilansarresa! :star_struck:

1 gillning