Är nystartad egenkonsult inom IT och har anslutit mig till ett företag som hjälper mig främst att hitta uppdrag och förhandla dem, i utbyte mot att de skär lite emellan och att man går på uppdrag genom dem (något som var tydligt innan påskrivandet av avtalet men som jag inte ser nämnas i kontraktet).
Nu kanske jag eventuellt kommer att hitta ett uppdrag på egen hand och om jag vill vara kvar i samarbetet så innebär det att jag måste ta det via det företaget och att de kommer skära emellan samma procent som om dom hade hittat uppdraget åt mig. I detta fall skulle de nästan bara hjälpa mig förhandla uppdraget. Är detta vanligt och rimligt när jag har gjort större delen av jobbet? Även om de har letat uppdrag åt mig under ganska lång tid har jag inte sett några resultat av det arbetet.
Det är lätt för mig att lämna samarbetet på kort varsel men vet inte om man kan behöva hjälp inför nästa uppdrag. Är det vanligt att man lämnar och återansluter sig till denna typ av avtal?
Skulle uppskatta lite input från någon med lite mer erfarenhet! Tack på förhand!
Känns som att denna typen av avtal kommer i alla dess former. Detta har fått mig att inse att jag inte behöver välja ett samarbete med de mest scummy. Där finns en uppsjö andra “mäklare”, “managers” eller vad du nu vill kalla dem som kör med öppna kort.
Samtidigt anser jag att det är viktigt att påpeka att du inte är exklusiv. För ett samtal med flera parter och välj den som känns bäst. För mig är relationen viktig.
Känns luddigt att gå ut och in ur denna typen av samarbeten. Däremot att samtala med många mäklare samtidigt är inget konstigt.
Hallå tack för frågan @Hej och svaret @Stumble och jag håller med Stumble. Det är inte optimalt att gå in och ut ur sådana typer av avtal hit och dit. De flesta är anslutna över flera flera år eller inte alls. Det är vanligt att man tar med sig sitt uppdrag till sådana där typer av medlemsanslutna företag. Det är egentligen det de föredrar allra helst (såklart) eftersom det är mest kostnadseffektivt för dem. OM du gillar allt annat de erbjuder främst så tycker jag att du ska fortsätta vara ansluten till dem och ta med dig ditt uppdrag dit, men om du ser dem mer som en säljare så tycker jag nog att det finns bättre alternativ generellt. De måste ha någon mervärde utöver det för det finns det väldigt många som erbjuder tjänster inom och som är superschyssta, tycker jag. Spana in min lista på alla här: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon
Det är inte som att det är ont om dem
Stort lycka till och kör hårt och ställ fler frågor om du vill:) ha en fin dag!
/Anna
@Hej åh vad kul att du tycker det <3 och toppen att du fick hjälp! Ja, allt för oss som vill bli och förbli egna och stå på våra egna ben och utökad transparens, lägre trösklar och effektivisering av branschen i stort kör hårt nu!!