Frågor om Konsultavtal

Hej, funderar också på att köra frilans.

Funderar över det här med avtal. Hur kan ett uppdragsavtal se ut och vad ska det innehålla?

Vad bör man tänka på här?

Är det uppdragsgivarens avtal man skriver på om man t.ex går genom en konsultmäklare?

Tack på förhand!

1 gillning

@daniel hej och tack för din fråga :slight_smile: du kommer inte ångra dig om du vågar testa på frilans. Ett uppdragsavtal kan se väldigt olika ut och olika företag/uppdragsgivare (om du har direktkontrakt med dem) och olika konsultmäklare har olika uppdragsmallar, så att säga. Det vill säga, uppdragsavtal ser ofta exakt likadana ut typ från samma aktör, men skiljer sig mellan aktörer. Du, som leverantör, behöver inte “ta fram något kontrakt” oftast, utan köparen av dina tjänster kommer att föreslå ett kontrakt för dig. Sedan får du välja att föreslå ändringar, skriva på eller inte skriva på det, helt enkelt. Det finns en del olika grejer du kan tänka på, beroende på om du skriver på ett kontrakt direkt med uppdragsgivaren eller om du går via så kallade mellanhänder (alltså konsultmäklare). Det är oftast INTE uppdragsgivarens avtal du skriver på om du går via konsultmäklare, utan det är konsultmäklarens avtal. Oftast får du inte se avtalet mellan uppdragsgivaren och konsultmäklaren, men här måste jag direkt tipsa dig om att försöka få till ett trepartsavtal - det vill säga, ett avtal där alla tre parter framgår och vad de betalar/fakturerar varandra, så att säga. Som regel bör du inte acceptera att konsultmäklaren tar mer än 10 %, exempelvis (anser jag). Visst kan du fråga dem om hur mycket de tar, men de kan också undanhålla det för dig om du endast skriver på ett avtal mellan dig och dem. Försök stå på dig och få till ett trepartsavtal så känner du dig inte lurad. :slight_smile:
Det är nog det viktigaste. Sedan finns det en del andra grejer som kan vara trevligt att se till att du får ersättning för - exempelvis resa i uppdraget. Jag brukar försöka se till så att jag åtminstone kan fakturera halva mitt timarvode under resa i uppdraget. Övertid och jour är en annan grej som kan vara mycket bra att se till att du har schysst ersättning vid och sådär. Vad som är viktigt att tänka på beror självklart på avtalet i fråga. Du har inspirerat mig till att skriva en ny artikel på min hemsida :slight_smile: typ “vad du ska tänka på innan du signar ett uppdragskontrakt med en konsultmäklare” eller någonting åt der hållet. Kommer inom kort :wink: håll koll på min hemsida så länge; Anna Leijon - Freelance, self-employment and tech advocate

lycka till!!! :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket för ett utförligt svar! :slight_smile:

1 gillning