Bli frilansare på nuvarande uppdrag

Hej!

Jag är civilingenjör inom elekraft och jobbar idag med batteritest inom fordonsindustrin som anställd konsult på ett stort konsultbolag. Arbetsmarknaden inom elektromobilitet och i synnerhet batterier är glödhet och har goda förutsättningar för att bli ännu hetare kommande 5år. Detta gör att jag tror att risken att bli frilansare är lägre relativt många andra branscher, även om jag räknas som semi-junior ingenjör (2års erfarenhet). Förutom elektromobilitet kan jag med min utbildning söka mig mot uppdrag med fokus på utveckling av fossilfria energikällor som också spås ha en ljus framtid att vänta.

Då jag trivs väldigt bra på det företaget där jag har mitt nuvarande uppdrag vill jag söka mig dit även som frilansare, vilket i sin tur innebär att jag behöver gå genom ett ramavtal. Skulle det vara möjligt att istället bli underkonsult på samma uppdrag genom nuvarande konsultbolag efter att konsultavtalet mot kund löpt ut i slutet av december?

1 gillning

Hej och välkommen @edocampara och tack för din fråga! Du vill alltså bli frilansare hos nuvarande kund? Om marknaden är glödhet är det större möjligheter att frilansa, skulle jag säga. Eller det beror på vad du menar med “glödhet”. Ju mer kompetensbrist och större efterfråga, desto lättare att frilansa. Det är väl därför det upplägget blivit så himla stort inom tech - det är skitsvårt att anställa en bra utvecklare, exempelvis.