Bli frilansare på nuvarande uppdrag

Hej!

Jag är civilingenjör inom elekraft och jobbar idag med batteritest inom fordonsindustrin som anställd konsult på ett stort konsultbolag. Arbetsmarknaden inom elektromobilitet och i synnerhet batterier är glödhet och har goda förutsättningar för att bli ännu hetare kommande 5år. Detta gör att jag tror att risken att bli frilansare är lägre relativt många andra branscher, även om jag räknas som semi-junior ingenjör (2års erfarenhet). Förutom elektromobilitet kan jag med min utbildning söka mig mot uppdrag med fokus på utveckling av fossilfria energikällor som också spås ha en ljus framtid att vänta.

Då jag trivs väldigt bra på det företaget där jag har mitt nuvarande uppdrag vill jag söka mig dit även som frilansare, vilket i sin tur innebär att jag behöver gå genom ett ramavtal. Skulle det vara möjligt att istället bli underkonsult på samma uppdrag genom nuvarande konsultbolag efter att konsultavtalet mot kund löpt ut i slutet av december?

1 gillning

Hej och välkommen @edocampara och tack för din fråga! Du vill alltså bli frilansare hos nuvarande kund? Om marknaden är glödhet är det större möjligheter att frilansa, skulle jag säga. Eller det beror på vad du menar med “glödhet”. Ju mer kompetensbrist och större efterfråga, desto lättare att frilansa. Det är väl därför det upplägget blivit så himla stort inom tech - det är skitsvårt att anställa en bra utvecklare, exempelvis.

Allting hänger på hur ditt konsultbolag ställer sig till det och vad som står i ditt nuvarande kontrakt. För din klient skulle det ju egentligen inte innebära någon skillnad alls - du kanske till och med kan ta samma arvode mot dem fast utan en mellanhand? Jag kallar konsultbolag med anställda för mellanhänder (eftersom de förmedlar uppdrag och tar en stor bit av kakan på vägen). Det du vill göra är ju att få en större del av kakan och allra helst helt utan mellanhänder (dvs direktkontrakt med din klient). Då får du mest pengar kvar på fickan själv och störst antal frihetsgrader. Eventuell konkurrensklausul kan dock göra det svårt. Om du inte har en konkurrensklausul skulle jag prata direkt med klienten och fråga om de skulle vara intresserade av det upplägget.

Om du har en konkurrensklausul - kolla om det finns det några andra som frilansar genom ditt konsultbolag? Många konsultbolag vill enbart ha anställda (deras intäktsmodell blir ju annars urvattnad), medan några är öppna för att ha både anställda och frilansare. I det fall konsultbolag har frilansare som de förmedlar uppdrag åt agerar de såklart mer som en konsultmäklare. Det ditt konsultbolag absolut inte vill är att du ska ta över kontraktet direkt med din kund. Det har de säkert konkurrensklausuler emot (läs ditt kontrakt, se ovan). Svaret på din fråga är: ja, det är möjligt, men (om du har skrivit på en konkurrensklausul, vilket jag misstänker) beror det nog främst på hur din arbetsgivare ställer sig till att ha frilansare. Jag skulle fråga din närmaste chef på konsultbolaget och säga att du vill börja frilansa och fråga om det går att göra det via deras bolag. Observera dock att de säkert kommer försöka ta mycket i mellanskär - men jag skulle säga att du ska försöka få igenom att max ge bort 10 % i mellanskär.

Om konkurrensklausulen säger “6 månader” kan du säga upp dig, chilla, ta ett annat uppdrag, eller vad du helst behagar, och återkomma till din klient som egen och med direktkontrakt efter 6 månader (om klienten går med på det, dvs).

Hoppas det bevsarar din fråga och stort lycka till! :slight_smile:

Hej och ursäkta om jag hijackar tråden med min egen fråga nu, men jag är en liknande situation som @edocampara där jag är anställd konsult som verkligen gillar uppdraget och tänkt starta eget.

I mitt fall finns det dock en extra mellanhand i form av ett annat konsultbolag som har ramavtalet, som anlitat mitt konsultbolag som pytsat in mig (dvs. klient → konsultbolag 1 med ramavtal → konsultbolag 2 → jag som anställd).

I vilken ordning hade du bollat idén om att vara underkonsult till de olika bolagen (och stannat om någon säger att det går bra att de fakturerar mitt företag direkt, dvs. sagt upp mig och jobbat som underkonsult mot konsultbolag 1 i första fallet nedan om de säger ja)?

klient → konsultbolag 1 → konsultbolag 2
eller
konsultbolag 1 → klient → konsultbolag 2?

Med vänliga hälsningar,
Jakob

1 gillning

Hej @jakob och ursäkta för sent svar, men jag har precis fött barn så är lite långsammare på bollen än vanligt, men tack för din fråga! :slight_smile: spännande upplägg. Det är vanligare än man tror med flera mellanhänder…

Hur lång är konkurrensklausulen? Ett halvår är det oftast, enligt min erfarenhet. Det är alltid att föredra att ha så få mellanhänder som möjligt och gärna direktkontrakt med kunden, såklart :stuck_out_tongue: om du kan ta ett halvår ledigt eller på annat uppdrag och sen komma tillbaka till kunden (som du gör upp direkt med kunden på förhand och utan alla mellanhänder) så skulle jag säga att det är att föredra.

I andra hand skulle det vara rimligt att “göra sig av med” konsultbolag 2 som inte sitter på ramavtalet. Varför i hela friden behöver du egentligen dem överhuvudtaget? Det är ramavtalskonsultbolaget som sitter på makten, dessvärre. Helst ska du ju göra dig av med dem också, men det är desto svårare :P. Testa en direktdialog med dem. Oavsett kommer du ju inte behöva konsultbolag 2 någonsin mer eftersom du nu ska bli egen och behöver du få hjälp att hitta uppdrag så går du ju via renodlade mäklare nu istället för konsultbolag (som tar mycket större andel och ofta vill ha dig anställd osv).

Beroende på vad för arvodeshöjning du får vid en eventuell deal med konsultbolag 1 med ramavtalet så hade jag övervägt att stanna via dem, men i allra första hand lite diskret höra mig för kring möjligheten att få kontrakt direkt med slutkunden (och då kan du också deala med arvodet - det blir troligtvis lägre kostnad för kunden och högre arvode för dig så win-win för båda med att eliminera de två mellanhänderna). En liten win för dig blir det med att eliminera åtminstone en mellanhand då du rimligtvis bör öka din ersättning. Beroende på hur mycket högre ersättningen blir för dig i slutändan hade jag övervägt att ta det vs bara sagt tack och hej och skaffat ett annat uppdrag (också avhängt på hur eftertraktad din kompetens är på marknaden och hur lätt det är för dig att skaffa ett nytt uppdrag, såklart). I det bästa scenariot får du istället det dina tidigare mellanhänder fakturerade i egen ficka istället.

Stort lycka till :slight_smile:
Mvh,
Anna

1 gillning