Anställd samtidigt som när man startar eget

Hej,

Jag är idag anställd konsult men funderar stark på att gå över till egen frilans.

Om jag ska dra igång processen att starta eget som frilanskonsult, kan jag då fortfarande vara anställd på konsultföretaget långt in i processen eller är detta inte lagligt? Eller blir dessa då “konkurrenter”?

Hur ska man tänka/gå tillväga om man inte vill säga upp sig för tidigt?

Tack på förhand!

Hälsningar
Fredrik

1 gillning

Läs ditt anställningsavtal så att du vet om du har någon konkurrensklausul och prata sedan med din chef. Kör med öppna kort.

Men du tänker helt rätt: smyg igång medan du har en anställning, och konkurrera aldrig med din arbetsgivare.

1 gillning

Tack för svar.

Jag ska kolla i mitt anställningsavtal. Men blir det inte att man konkurrerar med varandra?

1 gillning

Tack @fredrik.christensen för frågan och @ActivoutDavid för svaret. Jag håller helt med det som David säger! Enligt lag får man till och med ta tjänstledigt ett halvår för att testa eget:

Det finns också någonting som heter Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet. Den ger dig möjlighet att ta tjänsteledigt upp till sex månader för att starta egen verksamhet och du kan komma tillbaka till din gamla anställning när du vill. Läs mer om det här i länken ovan. Jag har skrivit mer om det i Frilansarguiden: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon (som jag också varmt rekommenderar dig at läsa).

Mitt råd är att inte tolka konkurrensklausulen för bokstavligt (om det finns en sådan). Jag har aldrig hört talas om att den har använts på riktigt och jag har ändå dialog/kontakt med tusentals frilansare. Du ska självklart inte ta deras direkta kunder, men andra kunder i samma bransch är fair game. Oftast får du ta samma kund efter ett halvårs nedkylningsperiod (men läs ditt avtal). De får inte ha ensamrätt på den kunden för evigt, såklart. Bli inte för rädd för konkurrensklausulen!

Du går superbra att starta bolaget och komma igång med en massa saker (så som att skriva klart ditt CV och skicka ut det till konsultmäklare för att testa marknaden osv) under tiden som du är anställd fortfarande. Läs min Frilansarguide om när du kan/borde säga upp dig.

Skriv gärna om du har fler frågor :slight_smile:
Lycka till!!

Mvh,
Anna

Och jag håller med @Anna :slight_smile:

Du ska ju inte konkurrera direkt om samma kunder eller typ av uppdrag. Men om du för närvarande jobbar på ett konsultbolag som exempelvis mestadels levererar Java-utveckling till telecombolag med 40h/vecka resurskonsulting kanske du istället börjar med Python-uppdrag på 8h/vecka åt en startup inom finans eller mjukvaruarkitektur inom eHealth…

1 gillning

Tack för era svar @Anna och @ActivoutDavid :slight_smile:

1 gillning

Att starta själva bolaget är inte juridiskt sett (nödvändigtvis) samma sak som att “bedriva konkurrerande verksamhet” enligt vad jag förstått. Dessutom är det svårt för företag att driva process och vinna mot en anställd som t.ex. söker uppdrag vid sidan av att ha en anställning. Att däremot börja själva frilansandet vid sidan av, då börjar det nog bli problematiskt.

Jag skulle rekommendera dig att starta ett bolag redan innan allt annat är klart, så att du har ett bolag redo att signera avtal med, t.ex., när du får ditt första uppdrag.

Jag skulle även rekommendera dig att relativt tidigt vara transparent med din arbetsgivare, och säga upp dig om det är det du vill.

Detta är inte juridisk rådgivning, sök råd professionellt om du är osäker.

2 gillningar