Tankar om frilans som it konsult 2025

Tjena gruppen, kul att läsa om alla spännande inlägg här på forumet.

Jag som många andra går i tankarna att starta eget AB och börja frilansa som utvecklare på grund av den ekonomiska uppsidan som finns med att driva eget.

Jag undrar hur ni som startat eget upplever marknaden just. Hur lång tid tog det för er att hitta era uppdrag och ser ni att marknaden börjar öppna upp för att ta in fler konsulter.

För egen del befinner jag mig i Göteborg och har arbetat i branschen i över 7 år som .NET utvecklare med lång erfarenhet inom Azure

Jag har tidigare varit hos olika konsultbolag under längre period men valde att gå över till ett produktbolag inom finans då marknaden under 2023 blev alldeles för osäker i jämförelse med tidigare år. Planen är att starta upp eget bolag i början av nästa år och sakta börja nätverka med olika konsultmäklare.

Skulle vara lärorikt och kul att höra hur det gått för alla nystartare att hitta era första kunder.

1 gillning

Hej @Buzz och tack för din fråga! Det låter som att du har en väldigt bra inställning och bra koll. Bra plan också. När jag blev egen fick jag personlig kontakt med en mäklare via en vän faktiskt, åt lunch med mäklaren och vips någon vecka senare presenterade han mig för ett uppdrag och jag signade typ några dagar senare. Det var lite andra tider då, dock, som du också poängterar. Det är lite tuffare nu, men vi ser många indikationer på att det kommer att bli bättre i höst och särskilt inom vissa branscher såklart - typ IT-säkerhet, försvar, men också vissa tekniker som AI etc är efterfrågan jääättestor. Din erfarenhet inom .NET låter dock också osm ett väldigt säkert kort och att du varit anställd konsult i några vändor tyder ju också på det - annars skulle de ju aldrig våga signa dig. Kan du få uppdrag via dem kan du få uppdrag själv, helt klart. Bli bro med lite olika mäklare i GBG-regionen bums! Här är allihopa listade: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon
Stort lycka till :smiley:

1 gillning