Börjar som frilansade under låg konjunktur

Hej kära forum,

Jag funderar på att starta bolag och bli konsult i techbranschen. Nu har jag läst på mycket och det dök upp några frågor, som ni kankse kan hjälpa mig att svara.

De senaste månader har vi sett effekter av pandemin och kriget i Ukraina med stigande inflation och kostnader. Nu undrar jag hur ni som redan är egenföretagare ser på situationen. Märker ni en skillnad när det gäller uppdrag? Är det en bra tid att starta eget nu, eller ska jag vänta tills läget blir stabilt igen?

Hur ser ni det generellt med att ta en ny roll under en konsultuppdrag. Jag har hittills jobbat mest som utvecklare med sporadisk projektledning på sidan. Jag tycker det är väldigt roligt att driva ideer framåt och föredrar det över själva kodskrivandet. Tror ni det funkar att söker uppdrag som produktägare/projektledare eller är det bättre att söka som utvecklare istället?

Jag är jättetacksamt för ert svar!

1 gillning

Hej! Det beror helt på din nuvarande situation, ditt CV och hur mycket risk du är villig att ta. Viktigaste frågorna är väl hur du är anställd idag, om du har konsulterfarenhet, och om du tror att du kan ordna ett uppdrag.

Marknaden är något svalare nu, men det går absolut att hitta uppdrag. Däremot en större risk än vanligt att bli utan, visst.

Angående att byta roll, det borde gå att göra ett sånt byte, lämpligast genom att hitta ett bra uppdrag åt det håll du vill gå. Se till att du har certifieringar och kompetens som stöttar de bitar där du ine har lika lång erfarenhet.

En sista sak - oavsett hur du gör borde du starta AB nu innan årsskiftet. Det kan ta ett tag, men du kan tjäna framtida utdelningsutrymme om du har ditt bolag hela kalenderåret 2023.

Lycka till!

2 gillningar

Tack så mycket Simon! Bra tipps att starta bolag snart, det ska jag fixa.
Det finns fortfarande rekryterare som kontakta mig, så jag hoppas min CV är interessant någ :slight_smile: Jag ska kika runt liten och se om det finns en match.

1 gillning

tack @christine och @Simon för era frågor och svar! :slight_smile:

Håller helt med Simon. Konsultmarknaden, egentligen precis som övriga jobbmarknaden, styrs av tillgång och efterfråga. Duktigaste talangerna får uppdrag först, precis som en vanliga anställningar. Vi gör dock kontinuerliga ovetenskapliga undersökningar på efterfrågan på konsulter och hittills har vi INTE sett någon minskad efterfråga (som vi diskuterar i vårt Slackcommunity) och mäklarna verkar inte heller se det. Med det sagt, det kan mycket väl komma inom kort. Jag tycker absolut oavsett att du ska testa att köra igång. Om du följer min Frilansarguide Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon så kan du läsa dig till att det inte behöver vara så stora risker med att försöka starta eget och bli frilanskonsult (som det kan verka vid en första anblick). Så jag tycker absolut att du ska testa :slight_smile: du kan alltid gå tillbaka till din anställning eller ta en annan anställning om det inte skulle gå att få uppdrag. Precis som Simon säger tycker jag att du ska starta AB nu oavsett. Om ditt räkenskapsår sammanfaller med kalenderåret borde du, som Simon säger, starta AB:t innan årsskiftet för att spara utdelningsutrymme till senare.

När det gäller din andra fråga så skulle jag säga att det alltid är bra att ha utvecklarbakgrund oavsett vilken roll du vill ha inom tech. Det öppnar dörrar. Du kan med fördel ta manager-roller, projektledar- eller produktägarroller med mera med din bakgrund som utvecklare. Dock vill de allra flesta se erfarenhet innan de signar dig på en ny roll som konsult. Det är nog lite mer så än på vanliga jobb. Man tar ofta in konsulter för att få erfarenheten och kompetensen, vilken är svårare att bevisa om du inte haft rollen förut. För att kunna göra bytet av roller skulle jag rekommendera dig att försöka anskaffa dig den erfarenheten i egen regi - genom att engagera dig i någonting vid sidan av (eget projekt), läsa på och så vidare. Kanske gå en kurs, precis som Simon säger.

Stort lycka till och säg till om du har någon mer fråga! Du kan alltid testa att skicka in ditt CV till vårt program “the one year freelance deal” (Hiring Tech Talents Aiming to Become Self-Employed | By Anna Leijon) :slight_smile: eller skicka ditt CV direkt till konsultmäklarna: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon (som jag pratar mer om i Frilansarguiden).

Mvh,
Anna