Frilansa själv vs att anställa?

Hej! Vet inte om jag bryter ett tabu nu, men jag kan tänka mig att vi är flera som jobbat på både små konsultbolag (som anställda eller delägare) och större konsultbolag, utöver att vara frilansare.

Är det någon som tagit steget från att vara sin egen enda anställda (dvs äga bolaget och jobba för sig själv) till att anställa, och berätta lite om hur stort det steget var, hur det gick, och vad ni skulle ge för tips och råd till den som frilansar och funderar på att gå över till att också vara arbetsgivare?

Och ni som inte tänker att ni någon gång kommer att anställa, varför?

2 gillningar

I slutet av sommaren förra året så anställde jag för första gången. Det var ett naturligt men ändå stort steg. Det var dels för av att jag själv upptäckt hur kraftfullt Flutter är för att bygga appar och vill erbjuda det till så många som möjligt, och dels att jag ville ge en nyexaminerad utvecklare en bra start i arbetslivet!

Tillsammans så jobbar vi som en appbyrå. Jag coachar honom och styr upp arbetet och han gör den mesta Flutter-programmeringen. Vi har också hjälp av drivna studenter som hjälper till på timbasis.

Om jag istället hade anställt en senior C#- eller Java-utvecklare så hade jag kanske kunnat sälja hen som konsult från dag ett och tjänat en slant varje månad på marginalen mellan konsultarvodet och månadslönen, men jag var inte ute efter att “bara tjäna pengar”.

4 gillningar

Kul! Ser att det är ditt första inlägg också, tack för att du svarade.

Men ni har alltså sålt lite appar och tjänster löpande, men eftersom det inte är en regelrätt “resurskonsult” är det svårare att räkna hem det som ren marginal - utan du ser det istället som ett långsiktigt commitment som ger andra fördelar, typ?

1 gillning

Appbyrån har inte haft full beläggning samt att en del arbete gett lärdomar istället för pengar… :sweat_smile: Så nej det har inte blivit någon marginal på det ännu. Men min tilltro till Flutter har bara blivit starkare.

1 gillning

Hej @Simon tack för ditt inlägg :slight_smile: jag funderar jättemycket på det och vi har ju vår: Self-Employed Within 1 Year - The New Type of Employment for Tech Talents | By Anna Leijon “the 1 year freelance deal” där man blir egenföretagare inom ett år. Jag tycker att rekrytering är supersvårt och gillar egentligen att hantera techprodukter mer än människor :stuck_out_tongue: men med rätt folk blir det roligt också! Jag har nog inte mest erfarenhet inom det här området, men är helt klart mycket intresserad av det. Någon annan med mer erfarenhet får gärna bidra till diskussionen :slight_smile: tack på förhand!