Frågan om annonsen "HIRING TECH TALENTS AIMING TO BECOME SELF-EMPLOYED! STARTING SALARY: 50 000 SEK"

Hej,

är annonsen Hiring Tech Talents Aiming to Become Self-Employed | By Anna Leijon fortfarande aktiv? är nyfiken på att ta det klivet.

Om ja, vad är det för kriterier? Dvs. Är det en heltidstjänst eller går det möjligtvis att ha den tjänsten vid sidan av en befintlig anställning /deltid tills man blivit “varm i kläderna” för att sedan ta det steget från anställd till egen företagare?

Vilka sorts uppdrag handlar det om? kan man jobba på distans/digitalt eller är det uppdrag som kräver endast fysisk närvaro?

1 gillning

Hej, tack för ditt inlägg @Chris. Den är aktiv. :slight_smile:

Nej, tyvärr. Den är heltid då de allra flesta frilansuppdrag är heltid och ersättningen är anpassad efter det. Om du däremot har ett deltidsuppdrag som du har fixat går det absolut att anpassa upplägget efter det, men då anpassas självklart också ersättningen efter det. Per default är det dock heltid.

Det finns både distans, hybrid och “face time”-uppdrag, eller vad man ska kalla det. Vanligast är nog en hybrid i dagsläget. Bäst är ju om man är öppen för alla - då är det som enklast att hitta uppdrag. Om man bara kan tänka sig distans är det som svårast att hitta, skulle jag säga.

Säg till om du undrar över någonting mer :slight_smile: enklast är att skicka in ditt CV så får vi se om din profil bedöms som “säljbar”, helt enkelt. Det vill säga, att det går att hitta uppdrag åt dig. Allting hänger ju självklart på det.

Mvh,
Anna

Hej Anna.

Tack för återkopplingen.

Anledningen jag undrade om upplägget på de olika uppdragen var att jag just nu skulle vilja ha något vid sidan av min befintliga anställning tills jag helt kan ta klivet till att endast kunna livnära mig på mitt egna företag. Så just nu så passar distans bäst men målet är så klart att kunna vara öppen för alla sorters uppdrag.

Jag har förresten mailat över mitt CV till dig.

Det blir intressant att se om den bedöms som säljbar :slight_smile:

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med Vänliga Hälsningar
Chris

1 gillning

@Chris jag förstår :slight_smile: det är svårt att hitta deltidsuppdrag, men inte omöjligt. Det enklaste sättet att bli egen på är det jag går igenom i min frilansarguide (Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon) som är mer ett cleant break :stuck_out_tongue: och direktövergång från anställd till frilans, men om du av ekonomiska skäl (eller av vilket skäl som helst) vill försöka dig på en “deltidsövergång” så kan du ju alltid försöka, även om jag inte skulle rekommendera det. Tack, jag försöker titta på det så snart jag kan. Ha en fin kväll och tack för att du bidrar till forumet :slight_smile:

Är väldigt intresserad av “The 1 year Freelance deal” och undrar vad jag behöver göra/plugga för att ha chans att bli antagen.

1 gillning

Hej @teenagerwtechinteres och tack för din fråga! För att kunna få frilansuppdrag inom tech (som ju the 1 year freelance deal åsyftar till) så måste du ha någon form av praktisk erfarenhet av att jobba inom tech. Man måste helt enkelt vara åtråvärd bland eller åtminstone ha möjlighet att landa de frilansuppdrag som läggs ut - dvs som företag söker frilanskonsulter till. Det kan man uppnå på många olika sätt och det pratar jag mycket om i en av dina tidigare frågor Vilken tech inriktning skulle vara bäst att utbilda sig till? . Högre utbildning inom tech är absolut ett plus, men rent konkret skulle jag nog säga att du måste ha tre tidigare uppdrag/jobb/anställningar som du har tjänat pengar på inom tech för att ens kunna göra ett konsult-CV (läs mer om konsult-CV här - en ny artikel som jag släppte precis: CV-mall för konsulter och frilansare | By Anna Leijon … Där guidas du till hur du skapar ett konsult-CV. Du kan ansöka till programmet med ditt nuvarande CV så kan vi ta fram ett konsult-CV tillsammans om du bli antagen. Om jag bedömer att du inte har tillräckligt med erfarenhet för att bli antagen tipsar jag om att ta ett jobb inom tech, ta anställning som it-konsult, bygga egna projekt/techprodukter som går att ha på CV:t och så vidare - helt enkelt skaffa dig erfarenhet av att bygga techprodukter - vilka är erfarenheter som du måste ha med på ditt CV för att kunna landa ett frilanskonusltuppdrag. Hoppas att det besvarar din fråga coh säg gärna till om du undrar över någonting mer :slight_smile: Mvh, Anna

1 gillning