Har ungefär tre års erfarenhet inom IT och hamnade på en frilans tjänst slumpmässigt, har skapat ett eget företag och det känns bra med fakturering m.m.
Uppdraget jag är på idag kommer att ta slut om några månader, jag får idag ungefär 800kr/h - vilket jag är OK med i och med att jag inte har så mycket erfarenhet.
Mina tankar och frågor till er är:
Tar jag för lite betalt?
Kommer jag att ha problem att hitta nya uppdrag i och med att det känns som att det krävs 10+ års erfarenhet för att ens frilansa?
Antag att jag kontaktar mäklare för att se intresset - hur långt innan är det okej att prata om ett uppdrag? Kan jag planera inför en tjänst om ett par månader eller till och med om ett halvår?
Geografi och typ av kompetens spelar roll när det kommer till huruvida du kan kräva mer betalt. Jag påbörjade precis min resa och har 10 år i branschen med svårigheter att hitta uppdrag som passar min profil. Jag kommer troligen sikta på stt gå in på runt 800 för egen del.
I dagsläget skulle jag sitta lugnt i båten. Ha god framförhållning vid sök efter nya uppdrag. Det är inte lätt just nu.
Hejsan @roggo20 och tack för svaret @Stumble ! För att ge ett mer ingående svar behöver jag veta location/geografi (man får ju mindre betalt i mindre städer osv) samt vilken roll du har inom IT? Det varierar kraftigt. För att svara på din andra fråga är det också relevant att veta vilken roll du har idag. Är det exempelvis som utvecklare och i så fall inom vilket/vilka språk? Det spelar jättestor roll vad gäller tillgången och arvodet på uppdrag, såklart. Spontant känns 800 helt okej med 3 års erfarenhet dock, men beroende på var uppdraget utförs, som sagt. Det är lite tuff marknad just nu. Asså mäklare och uppdragsgivare vill gärna att du är redo att påbörja ett uppdrag imorgon ofta när dialogen inleds, men för din egen framförhållnings skull skulle jag kontakta dem så tidigt som möjligt så att du etablerar en relation med dem och de vet vem du är och lägger in ditt CV i sin CV-bank så att det är sökbart när de får in nya uppdrag för rätt vad det är så kontaktar de dig när de har fått in någonting. Jag skulle dock se till att påminna dem typ varje månad fram till dess att du blir tillgänglig och sedan när du är tillgänglig typ varje vecka bara checka in och kolla om de har något passande uppdrag. Det är som sagt en tuff bransch just nu. Ett halvår är fine att börja söka uppdrag inför, i detta marknadsläge. Återkom med svar på mina motfrågor så kan vi diskutera mer i detalj stort lycka till och kör hårt!!! /Anna
@Anna Jobbet i detta fall är Data Engineer i Stockholm, har ingen erfarenhet av data engineering innan detta då jag enbart jobbat som dataanalytiker innan med SQL/Python/Power BI, idag är det mer fokus inom Azure DW/SQL.
Gällande att kontakta mäklare/uppdragsgivare - har kikat lite på din lista på konsultmäklare, ska jag bara maila mitt konsult-CV till mailen eller ska jag hitta någon på företaget? Något tips där?