Timing, hur är marknaden just nu?

Hej, funderar på att starta eget som frilansande utvecklare. Är anställd idag. Har ca 15 års erfarenhet som .Net utvecklare. Bor i Södra Sverige och kan
tänka mig att pendla hybrid 2 dagar per vecka i södra Sverige, kanske Stockholm med och ta remoteuppdrag som utvecklare. Hur skulle ni bedöma marknaden är ut just nu baserat på denna informationen. Känner ni av att marknaden har ändrats till det sämre senaste tiden?

Är det läge nu eller hade ni väntat till en bättre marknad om ni hade varit i min situation?

Har en helt ok anställning idag som jag trivs med men frilansare hade ju varit så mycket roligare!

Tänker isåfall köra igång efter semestern.

Tack på förhand för ett grymt bra forum!

2 gillningar

Tjena!

Jag påbörjade min frilansresa förra året. Jag bor i Stockholm. Det tog ca 7 månader för mig att hitta mitt första uppdrag, varav de sista månaderna av dem 7 sökte jag mer aktivt än vad jag gjorde i början.

Mitt nuvarande uppdrag börjar lida mot sitt slut och jag har pratat med min konsultmäklare. Han sa att marknaden har varit väldigt död de senaste halvåret. Men för ca 2 veckor sedan har dem sätt att marknaden har kommit igång rejält jämfört med hur det har varit senaste 6 månaderna. För utvecklare går det oftast att hitta något, så dem verkade inte oroliga för att det inte kommer gå att hitta något nytt för mig. Men jag är också beredd på att det skulle kunna ta 7 månader som sist.

Kanske inte ger dig supermycket, men det är det jag har att ge i alla fall.

Lycka till! :slight_smile:

3 gillningar

Hej, tack det var väldigt värdefullt att veta.

1 gillning

Vad tråkigt (men bra jobbat att du inte gav upp efter sex månader)! Får man fråga hur lång erfarenhet du har?

Jag är inne på mitt femte år som utvecklare (i Göteborg) och har startat upp ett bolag och sparat ett halvårs utgifter och är beredd att säga upp mig och kasta loss, bara jag får någon som helst indikation på att det inte är precis vid fel tid. Samtidigt vill jag inte vänta för länge och helt plötsligt gå i pension utan att alls ha testat på frilansardrömmen, så det är ett evigt vemod fram och tillbaka…

2 gillningar

Jag har 6 års erfarenhet som backend utvecklare (Java & Python), senaste 3 åren har jag arbetat som Data Engineer.

Jag sparade precis som dig ihop en buffert så att jag skulle klara mig. Dock hade jag förmånen att jag kunde sitta som en igel på min flickvän och suga pengar, hon betalade våra utgifter dessa månader.

Mitt tänk var att om det skiter sig så kan jag alltid ta en anställning. För oss utvecklare är det många som drar i oss på Linkedin så det kändes ändå “säkert” att försöka sig på frilansandet.

Din indikation kommer här, när du har en buffert så du klarar dig några månader. Kör, kör, kör! Börja ta kontakt med konsultmäklare redan innan du säger upp sig. Jag gick på konsultintervjuer under mina 3 månaders uppsägningstid.

Stort lycka till Jakob! :slight_smile:

3 gillningar

Hej, nu har jag bestämt mig för att bara köra. :slight_smile: Har precis sagt upp mig. Min resa börjar nu!

4 gillningar

Tack för frågorna och alla svaren @daniel @jakob @Rickard ! Jag har precis fött barn så är lite segare på bollen än annars så ursäkta mitt sena svar, men superbra frågor och svar! Jag håller helt med @Rickard när han säger att du ska spara ihop en buffert på några månader (typ tre skulle jag säga) och sedan bara köra! Jag håller också med Rickard när han säger att marknaden har relativt hög efterfråga fortfarande. Observera att om du bara pratar med en mäklare får du enbart dennes bild av marknaden som baseras på dennes X antal kunder - dvs inte en helhetsbild. Helhetsbilden är att efterfrågan inte har ökat, men inte stannat av heller, enligt min uppfattning. Totalt sett finns det många uppdrag fortfarande och, precis som ni säger, alldeles särskilt för utvecklare! Kom ihåg att vara multilojal med mäklarna :wink: dvs absolut inte bara prata med en eller låta en mäklare driva hela ert case. Då förlorar ni förhandlingsförmågan, exponeras för många färre uppdrag osv osv. Läs gärna min Frilansarguide: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon

Så spännande och grattis :smiley:
Mvh,
Anna

2 gillningar