Lite frågor gällande starta eget

Nu känner jag mig väldigt väldigt nära på starta eget.

Jag har jobbat som utvecklare i snart 7 år inom .NET, JS, Azure etc.

Jag sitter i en liten speciellt situation. Jag jobbade nämligen på stort konsultbolag innan och tog med mig kund till ett 80/20 bolag. Så här i efterhand kan jag ju känna att jag skulle startat eget direkt bara men de var mycket osäkerheter med nyfödda barn, köp av hus, corona etc…

Hur som helst så har en del av de osäkerheterna minskat nu och jag känner att det är omöjligt att släppa tanken utav starta eget, den äter mig upp inifrån och jag tänker bara “take a leap of faith” och kasta mig ut.

Vad jag nu vill försöka göra är att igen ta med mig uppdraget till mitt egna bolag vilket inte borde vara problem då jag redan idag går som underkonsult. Men har lite småfrågor.

Är det värt att gå med i partner nätverk liknande Kvadrat etc som tar allt från 10-20% procent men jobbar aktivt med att hitta uppdrag åt en? Alla säger de är så enkelt att hitta uppdrag och jag har ändå ingen nischad utvecklar bakgrund men jag har kollat på alla möjliga marknadsplatser senaste månaderna och de kanske dyker upp ett par tjänster i månaden här i Skåne (Göteborg och Stockholm verkar ju ha larvigt mycket!!)

Hur petiga är hybrid tjänster? Finns de som köper man kommer upp några gånger i månaden vid workshops o liknande, då kan man ju jobba i hela Sverige princip. Men verkar som de flesta förväntar sig 2-3 dagar i veckan på plats oavsett.

Bokföring? Wint? Bokio? Skulle vilja fokusera helt på kärnverksamheten i början och bara ha något enkelt i början gällande detta.

Buffert? Hur länge kan man förväntas sitta på bänken i dessa tider? Jag kan nog skrapa fram runt 160k som bör täcka 6-8 månader och de borde ju rimligen gå att hitta ett uppdrag på denna tid. Har aldrig haft problem som anställd konsult.

Några mer konkreta tips? Är riktigt orolig men jag känner att jag bara måste göra det här! Bära eller brista.

Sen vill jag bara tacka Anna för all otrolig information du delar med dig utav, väldigt tacksam för all din kunskap!!

Jag skulle råda dig att hitta ett nytt uppdrag, i stället för att ta med det du redan har som anställd konsult. Skälet är att det skulle kunna ses som en förtäckt anställning, alltså att ditt företag inte uppfyller självständighetskravet för en näringsverksamhet och att företaget endast finns till som ett skatteupplägg. Den risken minskar om du hittar ett uppdrag själv, eller ännu hellre, flera uppdrag själv (parallellt eller efter varandra).

1 gillning

Vad är det du saknar i nuvarande 80/20 upplägg som du vill ha som egen?

Min erfarenhet är att det går ganska enkelt att få uppdrag av konsultmäklare men de tar mellan 10-15% i mellan och kvaliteten på matchningen kanske inte blir så bra beroende på hur kompetent mäklaren är.

För uppdrag direkt mot kund krävs antingen ett nätverk med där du blir rekommenderad eller eget arbete med marknadsföring och sälj. Dessa uppdrag kommer nog passa din profil och lynne bättre om det är någon du känner som kontaktar dig. Marknadsför du dig själv så bestämmer du vilket segment som är intressant.

1 gillning

Hej @Flixflox och tack själv för frågan :slight_smile: roligt att du blir taggad!
Fråga 1: Näe, det skulle jag inte säga :P. Du har en attraktiv profil och kommer hitta uppdrag även utan dem och utan att ge ifrån dig så mycket, skulle jag säga. Malmö och även Köpenhamn har mycket uppdrag inom tech?
Fråga 2: Hybridtjänster… bra fråga. Mindre petiga med utvecklare, garanterat. Där brukar ju teamet kunna vara mer självbestämmande. Om du regelbundet ska vara på kontoret minst en, några gånger i veckan så framgår ju det i annonsen och annars är det förhandlingsbart! Du kan alltid söka och säga att du är remote och testa!
Fråga 3: Bokföring - beroende på hur mycket du vill göra själv. Vill du göra allt själv - Bokio. Vill du ha mer hjälp - Wint. Det finns andra liknande Wint också. Kolla att kostnaden är värt det för dig!
Fråga 4: Buffert - JA 6 månader låter superbra i det här läget!

För mer konkreta tips - läs min frilansarguide :slight_smile: och allt annat material jag har på min hemsida. Jobba som frilansare 2024 - Börja frilansa med frilansguiden

Lycka till nu och kör hårt!!! <3

1 gillning

Tack Anna!

Jag vill bara säga att jag har startat eget nu!

Sagt upp mig, nytt avtal med kund! Wint fixat lagerbolag där namnbyte är på gång och de hjälper mig med allt!

Än så länge känns de fantastiskt! äntligen!

Tack igen för din blogg, så mycket jag har lärt mig!!

1 gillning

Bara liten fråga. Jag är rätt social och vill ha ett stort nätverk som jag kan vända mig till. Har du några tips på hur man hittar ställen att mingla på? Tänker frukostseminarier, dev meetups, kontakta konsultbolag etc.

Jag vet inte hur mycket de kommer rinna ut i något produktivt men jag tänker det är värt o försöka och kanske hittar man just rätt kontakt en dag.

1 gillning

@Flixflox hallå stort grattis :smiley: grymt jobbat! har du hittat uppdrag?
Vad roligt att du är social :slight_smile: vi har ju frilansarcommunityt för etablerade frilansare där vi kör lite AW:s, julbord mm, men det är för dig när du har signat ett uppdrag och är ute och frilansar. För de som vill bli eller bara mingla allmänt är det lite fattigt med happenings, men kanske Developers bay har en del event? Konsultmäklarna anordnar ibland grejer. Spana in alla på min lista: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon
Annars är det inte supermycket event inom det här… det är ju ett så brett område. Man kan frilansa inom vilken nisch som helst så det blir nog lite urvattnat liksom. Det finns ju jättemånga meetups inom specifika kompetenser som annars säkert är bra och givande :slight_smile: att frilansa är inte riktigt någon kompetens på det sättet och kanske inte heller något återkommande, utan mest när man vill starta upp, tror jag :slight_smile: lycka till!!! /Anna

IT konsultbolag har ganska ofta frukostar med föredrag och mingel. Vill du hitta andra frilansare så testa LinkedIn. Coworking kontor kan också vara bra ställen, vi har lite event därmjag sitter då och då men främst träffar man folk genom att jobba utanför hemmet :slight_smile:

1 gillning

Ja, tack @Ugglan coworking spaces är verkligen ett bra ställe att hitta andra frilansare på! :slight_smile: har en lista här: Coworking | By Anna Leijon