Uppstart som egenkonsult

Hej,

Efter ett par års grubblande och rigoröst läsande på forumet har jag äntligen bestämt mig för att bli egenkonsult.

För kontext.
Jag har cirka 5 års erfarenhet i branschen och känner mig nu självsäker i min roll som både konsult och programmerare.
Är för tillfället anställd på ett mindre konsultbolag som fullstackutvecklare.
Jag har varit öppen över situationen med nuvarande bolag och de är medvetna om att jag vill starta eget. Vill behålla en god relation då det finns möjlighet att ta uppdrag som underkonsult hos dem.

Jag har nyligen lyckats hitta en kund (Medelstort bolag) genom mitt personliga nätverk, med ett uppdrag som ligger på 50% omfattning under det kommande året.
Jag har gått igenom projektet i fråga samt haft ett par intervjuer med kunden. Uppdraget är förvaltning och nyutveckling av deras befintliga system. För tillfället förvaltar ett större konsultbolag lösningen och de sköter överlämningen till mig. De vill nu att jag ska köra igång så fort vi har kommit överens om timpris och kan skriva ett avtal.

Det är här min erfarenhet sinar, så här kommer några frågor:

-Vad bör jag ta för timpris? Jag tar på nuvarande uppdrag 1100kr/h och de har tidigare nämnt att de betalar 825-950kr/h beroende på konsult. Jag förstår att mitt nuvarande pris antagligen är för högt och att jag inte har samma hävstång som egenkonsult men vad tycker ni är en rimlig summa att begära? Jag har gjort lite enklare budgeteringar och förutsatt att jag endast fakturerar 50% så kan jag ändå klara mig på 700kr/h+. Självklart vill jag ha högre timpris men vill inte heller skrämma iväg dom. Målet är självklart att skaffa fler kunder.

-Hur ska avtalet se ut och vad bör jag tänka på? Tar jag fram kontrakten eller gör kunden det? Finns det någon tjänst att ta hjälp av? De har muntligen talat om 6-månaderskontrakt. Men de växer så det knakar och de har uttryckligen sagt att de vill ha mig under de två kommande åren.

-Nuvarande konsultbolag som förvaltar lösningen tar en förvaltningsavgift på 5000kr månaden (För att vara tillgängliga). Utöver det kommer fakturor för diverse molntjänster etc. Kunden uttryckte tydligen irritation kring denna avgift. Bör jag också ta en liknande avgift fast billigare eller är det kanske mer värt att endast fakturera timmarna som man faktiskt jobbar och göra kunden nöjd?

-Det finns en möjlighet att jag även får behålla mitt nuvarande uppdrag på 50% som underkonsult. Vad brukar konsultbolagen ta för arvode? Jag har hört allt från 10-20%. Vad bör jag tänka på under dessa förhandlingar?

-Jag har tänkt använda Bokio för redovisning/bokföring samt kanske ta in en revisor varje kvartal när momsen ska in. Har ni några personliga tips, erfarenheter eller invändningar kring detta så får ni gärna upplysa mig.

Jag vill tacka alla som lyckats ta sig igenom detta långa inlägg och håller tummarna för snabba svar :smiley:

Tack på förhand!

1 gillning

Tjena, här kommer några snabba puckar (tips/reflektioner) som jag hoppas kan hjälpa dig med dina frågor.

• Vad inte rädd för att ta betalt. Om kunden idag betalar 1100 kr/h för dig, då är ditt arbete värt 1100 kr/h. Ser inte någon större anledning till varför du ska sänka dig för mycket bara för att du är egen. Det är din kompetens och arbete som spelar roll, vad du kan leverera till kunden. Om marknaden är lite trög så kan det vara värt att gå ned i pris för att inte tappa en kund.

• Jag kan tipsa dig om NOX Consulting, de är en konsultmäklare som hjälper egenföretagare att hitta uppdrag. Dem tar alltid 10% marginal. Dock så går det att gå till dem om du redan har hittat en kund, då kan dem hjälpa dig med avtalsdelarna och i gengäld så tar dem inte en lika stor marginal. Du signar alltså med NOX och dem signar med din kund.

• Om kunden har gnällt över denna förvaltningsavgift, då kan det vara en hävstång för dig att skippa den. Gå upp lite i pris, från dina tänka 700 kr/h, och slopa förvaltningsavgiften.

• I förhandlingar med konsultmäklare, stämmer att dem brukar ta 10-20%. Jag föredrar att samarbeta med mäklare som är öppna i sin kommunikation, både vad gäller marginaler och deras kontakt med potentiella kunder. Med t.ex. NOX så känner jag att jag kan vara helt ärlig och spela med öppna kort. NOX kräver inte att du ska vara exklusiv med dem, utan om du hittar ett uppdrag hos någon annan trots att du har kontakt med NOX så är det helt OK för dem.

• Jag använder Bokio och gör all redovisning själv. Via Bokio brukar det gå att betala ca 1000 kr som en engångskostnad för att få hjälp med årsredovisningen (via en samarbetspartner av dem). Fungerar bra! Kan vara lite svårt med bokföringen i början och när man stöter på något som man inte har bokfört tidigare. Men genom att läsa Bokios guider och kika runt i FB gruppen Bokio entreprenörer - supportar varandra så brukar det gå att lösa det mesta. När man lärt sig hur man betalar ut lön, fakturerar och gör en årsredovisning så rullar det på. Vissa har uttryckt ett missnöje mot Bokio för att dem då och då ändrar sina prisplaner, till en början marknadsförde dem sig som den tjänst som för alltid skulle vara helt gratis. Jag betalar för en av deras prisplaner och jag är nöjd, fortfarande billigare än att ta in en revisor och/eller använda andra tjänster. När jag vill göra mer avancerade grejer i min bokföring så kommer jag ta in en revisor, men det är senare.

Stort lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Grattis och tack för frågan @Skurt kurt och svaret @Rickard :slight_smile: Håller med mycket om vad Rickard säger. Förutom det där med konsultmäklare möjligen :wink: då jag alltid säger att man ska vara MULITLOJAL och konkurrensutsätta dem för varandra. Här har du alla konsultmäklare i Sverige samlade: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon

Svar på dina frågor:

1. Precis som Rickard säger - om du fakturerar 1100 kronor idag tycker jag definitivt att du ska försöka fortsätta med det. Inte lägre än 900 i varje fall, skulle jag personligen känna (och det är rätt lågt för en relativt senior utvecklare som du är).
  2. Avtalet kommer i princip alltid kunden med. De har sina mallar och sina standardavtal oftast och in-house-jurister som slipat på det där och de vill ha sina villkor och så får du läsa igenom ordentligt och godkänna dem innan du signar. Kolla extra mycket på om de betalar ex övertid, reseersättning, faktueringsperiod (gärna så kort som möjligt., såklart :P) mm.
  3. Precis som Rickard säger - om de stör sig på nuvarande förvaltningsavgift är det en USP för dig att inte ha det. Däremot anser jag att du ska tänka på om det är någon form av jour inblandad - att du ska vara tillgänglig inom en viss tid om systemet ligger nere eller så. Sådan tid ska du få fakturera för(!) om du tar 1100 i timmen när du jobbar coh en viss andel av det när du har jour så är det ett ganska schysst upplägg, anser jag. Beroende på hur snabbt du måste vara tillgänglig när du eventuellt har jour (på 20 minuter eller en timme eller så) så kan du ta olika mycket betalt.
  4. Jag skulle säga absolut inte mer än 10%. Det är jättemycket, men standard i branschen. 20% är hejdlöst mycket och oförsvarbart, anser jag :P. 10% och lägre är OK. Säg bara att du går till en annan mäklare annars.
  5. Bokio är bra. Det är den mest populära redovisningstjänsten bland oss frilansare, skulle jag säga, baserat på mina subjektiva efterforskningar. Du behöver INGEN revisor för att skapa en kvartalsmomsrapport :stuck_out_tongue: det är jättelätt. Årsredovisning behöver du inte ehller en revisor för, utan du kan köpa en extratjänst av Bokio eller tredjepart för någon tusenlapp så löser det sig jättefint. En konsultverksamhet är otroligt mycket enklare än de flesta andra typer av verksamhetet och en revisor är helt överflödigt, anser jag.

Stort lycka till!! När du signat ditt uppdrag får du gärna bli medlem i vårt slack-community. Maila mig din linkedinprofil och bolagsnamn på anna@annaleijon.com så fixar vi det.

Kör hårt!

Mvh,
Anna

Jag håller med Anna om att vi ska konkurrensutsätta konsultmäklarna för varandra. Det är nyttigt för marknaden och bra för oss frilansare. Jag själv har kontakt med flera utöver NOX, men ville lägga in ett gott ord för dem eftersom jag signade mitt första uppdrag med dem och jag har varit väldigt nöjd :grinning:

Kan passa på att nämna också att jag har inte så bra erfarenhet av de brittiska konsultmäklare som jag har varit i kontakt med, jag kanske bara har haft otur. Dem få som jag har pratat med är väldigt påstridiga och tar höga marginaler.

1 gillning

Stort tack för era svar och fantastisk input @Anna och @Rickard!
Det får bli Bokio :slight_smile:
Ska även ta tipsen om avtal i beräkningarna också.

Tanken var att lägga mig lite högre (ca 950kr/h) men jag var lite rädd för att få ett rakt nej - Det var bara en känsla jag fick under föregående möten med kunden.
Det slutade med att jag gav ett ganska lågt anspråk på 850kr/h och även en slopad förvaltningsavgift. Jag väntar nu på svar! Det kanske var ett misstag att gå så pass lågt men då har jag fått en lärdom till nästa förhandling :smile:

Tycker ni att jag borde mata ut mitt konsult-cv till så många konsultmäklare som möjligt eller hålla mig till ett par stycken åt gången?

Jag skickar iväg ett mejl till dig så fort jag har landat uppdraget, Anna :smiley:

Återigen, tack för hjälpen!

EDIT: Spännande med brittiska konsultmäklare @Rickard. Även om det inte lät så bra med villkoren. Är det främst uppdrag i UK eller mäklar de även ut svenska uppdrag? Hur ser timtaxan ut jämfört med den svenska marknaden?

1 gillning

Dem mäklar ut även svenska uppdrag :slight_smile:

Ang. att skicka ut sitt CV till så många som möjligt så har jag inte något bra svar. Det jag har gjort är att jag som mest haft kontakt med 4-6 mäklare samtidigt. Kanske blir fler eller färre i framtiden.

2 gillningar

@Skurt prova med några åt gången - får du ingen positiv respons så kan du ju utöka till att kontakta fler. De brukar vara supersnabba på att svara om de är intresserade. Absolut max några dagar i svarsfrekvens borde du vänta på :slight_smile: Stort lycka till!!

1 gillning

Då testar jag med några få åt gången, tack hörni! @Anna @Rickard

En uppdatering: Vi har nu kommit överens om pris, omfattning och villkor. Nu är tanken att jag säger upp mig denna vecka, skickar iväg ansökan till bolagsverket och skriver avtalet med kunden. Eftersom mitt bolag ännu inte är startat, hur bär man sig åt för att skriva avtalet? Eller måste jag ha is i magen och vänta tills uppstarten är helt klar? Jag har läst fram och tillbaka på forumet huruvida man får starta aktiebolag med konkurrerande verksamhet när man fortfarande är anställd, men inte riktigt blivit klokare. Ingen verksamhet kommer ju egentligen bedrivas under uppsägningstiden. Jag har även läst lite kring möjligheten att köpa ett lagerbolag för att snabba på processen. Har ni tips och tankar gällande det?

EDIT: Jag har talat med min nuvarande arbetsgivare och fått besked om att det kan strida mot lojalitetsplikten att starta bolaget innan nuvarande anställning är avslutad - även om jag inte “bedriver verksamhet” i bolaget.

1 gillning

Haha, NEJ, det är lagstadgat att man till och med har RÄTT till att få ledigt för att starta upp ett eget aktiebolag (läs mer nedan). Din arbetsgivare säger detta för att skrämma upp dig. De kommer aldrig orka, vilja eller kunna vinna i en rättslig tvist (eller driva det så långt - de har bättre saker för sig). Det är ju inte direkt positivt för deras employer branding, om man säger så, att vara i en rättslig tvist med en föredetta anställd.

Från ett annat inlägg:
Det finns också någonting som heter Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet 2. Den ger dig möjlighet att ta tjänsteledigt upp till sex månader för att starta egen verksamhet och du kan komma tillbaka till din gamla anställning när du vill. Läs mer om det här i länken ovan. Jag har skrivit mer om det i Frilansarguiden: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon 3 (som jag också varmt rekommenderar dig at läsa).

Om det är SAMMA kund är det en större grej. Det hade jag aldrig gjort. Är det en annan kund är det fritt fram, bedömer jag.

Angående din andra fråga: du måste ha bolaget uppe för att kunna skriva kontrakt… du måste nog vänta till dess att det är klart! Köp inget lagerbolag och håll på och krångla till det. Vänta på ditt AB! Jag själv använde mig av min mans bolag och signade med det (eftersom mitt inte var klart innan jag hade landat ett uppdrag). Det brukar dock bara ta några få veckor att få upp AB:t. Ha is i magen och lycka till!! :slight_smile: :slight_smile:

Efter vidare diskussion med arbetsgivaren så fick jag grönt ljus på att starta upp aktiebolaget under uppsägningstiden :slight_smile: Men tack för informationen, verkar som en röd tråd att “skrämma upp” anställda på det här sättet. Läste igenom frilansarguiden och har även skrivit upp mig på mejllistan för din kommande bok. Väntar ivrigt!

Jag väntar nu på kontakt från banken för att bli företagskund så jag får bankintyg och sedan skickar jag iväg ansökan till bolagsverket!

Stort tack för hjälpen, Anna!

1 gillning

@Skurt men vad grymt!! :slight_smile: toppenarbetsgivare. Vad kul! Grymt ju. Grattis - superspännande tid du har framför dig :slight_smile:

Lagen säger ju dock att man får “inte konkurrera med arbetsgivarens verksamhet”. Jobbar man på ett konsultbolag, och tar ledigt för att starta eget konsultbolag, kan ju det väldigt rimligtvis ses som att man konkurrerar. Vore intressant om detta har prövats rättsligt?

1 gillning

Hej @Blank tack för ditt inlägg :slight_smile:
Absolut. Det är dock upp till arbetsgivaren att göra en rättslig sak av det hela. Jag ser flera anledningar till att det i 9,999 fall av 10 aldrig händer. Jag har heller aldrig hört talas om att det har hänt (och jag känner en heeel del frilansare).

• Det är i arbetsgivarens intresse att avskräcka sina anställda från att starta eget, ja. Det är dock inte i deras intresse att driva en rättslig sak mot en av sina anställda eller tidigare anställda. Det är kostamt, tar tid och är fruktansvärt dålig employer branding. Ett företag som stämmer en privatperson - det känns otroligt osmakligt. Även om den vinner är det otroligt lite pengar det handlar om - så de är definitivt inte motiverade rent ekonomiskt att driva saken.
  • Det är i den anställdes intresse att arbetsgivaren inte ska få reda på att den startat eget och hur skulle den få reda på det OM den anställde vill hålla det hemligt? Jag tror inte direkt att arbetsgivaren prenumererar på ett utdrag per personnummer på alla sina anställda från allabolag.se för att se om det har ändrats någonting i deras bolagsengagemang, direkt. De stalkar inte sina anställda (hoppas jag). De har förhoppningsvis bättre saker för sig - som att jobba med att förbättra sin egen produkt/tjänst (snarare än att lägga tid och pengar på att trycka tillbaka någon annan).
  • Den ALLRA vanligaste bolagsformen i Sverige är konsultbolag, vågar jag näästan lova. Det är OTROLIGT vanligt med enmanskonsultbolag. Det är det lättaste sättet att starta företag på och bli egenföretagare. Bara för att du jobbar på ett konsultbolag tycker jag att det är orimligt att inte få starta den vanligaste formen av bolag i Sverige. Det är som att utesluta den anställde helt från att starta eget, men det är bara min åsikt. Det är dock en heeeelt annan sak att konkurrera om SAMMA kund. Så länge det inte är samma kund så är det helt fair game, anser jag.
  • Båda vill avsluta sin relation med god ton, generellt.

Alla dessa krafter verkar för att det i princip aldrig blir en rättslig sak av det hela.

Säg jättegärna till om ni kommer över rättsfall där det här har prövats på riktigt! Det vore oerhört intressant att läsa om, precis som du säger @Blank
:slight_smile: