Frilanskonsult eller starta enskild firma

Hej, lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.

För tillfället läser jag till civilingenjör, inne på mitt andra år och har på senare tid blivit intresserad av att börja konsulta inom det jag läser, då jag vet att det är stor efterfrågan på marknaden samt att många företag kan behöva en hjälpande hand.
Är samtidigt medgrundare till ett annat AB men känner att detta sidoprojekt ska hållas separat.

Min fråga är då vad som skulle vara mest lönsamt för mig som är student mellan att frilanskonsulta eller starta en enskild firma.

Vet att genom att frikonsulta kan man spara tid med att slippa bokföra osv (mot avgift), men känns som det är mer professionellt som konsult att ha en enskild firma istället för att frilansa.

Är det något du tycker jag borde tänka på? Har du några tips? Hur hade du gjort?

1 gillning

Hej @hej123 tack för din fråga :slight_smile: smart drag - det är många som konsultar samtidigt som de studerar. Bra idé också att hålla dem separat - framförallt om du har fler grundare i det företaget. Håll dem separat! Annars blir det bara stökigt.

Menar du aktiebolag vs enskild firma? Eller vad menar du egentligen med “frilanskonsulta eller starta enskild firma” :stuck_out_tongue: på din nästa mening verkar det snarare som att du menar att anlita typ Frilansfilans eller cool company eller någon sådan ELLER starta enskild firma? Oavsett tycker jag absolut att du ska starta eget AB (aktiebolag). Om du vill kan du börja med EF (enskild firma), men du kommer alltid vilja konvertera till AB efter en tid ändå… lika bra att riva av det på en gång. Du sparar dessutom utledningsutrymme för varje år du har bolaget aktivt, vilket är mycket trevligt eftersom det ackumuleras osv. När man konsultar handlar det om så mycket pengar att AB nästan alltid är att föredra. :slight_smile: Lycka till!! Mvh, Anna

Tack för svar!
Ber om ursäkt för otydligheten.

Grundfunderingen var vad som skulle vara mest fördelaktigt som student mellan att anlita ex. frilansfinans vs starta enskild firma., samt möjligtvis för och nackdelar.
Tänker att anlita ett företag kan vara tidssparande, som är väldigt tacksamt när det är mycket studier på sidan, dock tänker jag (rent spontant )att det kan utstråla mer professionalitet med en enskild firma. :slight_smile:
Tack på förhand!

1 gillning

@hej123 det är ingen fara alls! Asså om du ändå ska konsulta tycker jag att du lika bra kan starta ett eget AB. Det är ju en kostnadsfråga i första hand, tycker jag, snarare än en tidfråga. Det tar inte alls lång tid att starta ett AB. Kostnaden som sådana företag tar har jag inte stenkoll på men det är säkert minst 15% av det du fakturerar. Professionaliteten som ett eget AB skulle utstråla vs att inte ha det är sekundärt. Det är ingen kund som skulle bry sig så mycket om det, tror jag. :slight_smile: Lycka till!! /Anna