Jag går i tankarna att starta ett företag inom (Translator services/proofreading) och står mellan enskild firma eller aktiebolag. Jag själv lutar åt enskild firma då det inte krävs något startkapital och det är bara jag som ska vara med i företaget. Vad ser ni som fördelarna med att starta en enskild firma vs Ab? Hur tänker/tänkte ni när ni valde?
Hej @camilla1 tack för ditt inlägg! Är det heltidsuppdrag eller bara deltid? Fördelarna med aktiebolag är många, men lite beroende på hur stor omsättning du kommer att ha. En fördel med aktiebolag är att din privata ekonomi är separat från företagets, vilket inte är fallet med enskild firma då de är en och samma. Här har jag sammanfattat de övergripande för- och nackdelarna: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon
Stort lycka till oavsett vad du väljer! en annan fördel, om du vill komma igång snabbt, är att enskild firma går snabbare, men oavsett tycker jag aktiebolag långsiktigt med alla de spännande möjligheterna som det innebär. Läs mer i min Frilansarguide!
Min tanke är att jag ska och vill syssla med detta på heltid men nu i början har jag ett vanligt jobb vid sidan av. Jag läste också att man kan ändra bolagsform från enskild firma till Aktiebolag längre fram om man märker att företaget växer/går bra, så beslutet verkar inte vara slutgiltigt, vilket känns bra! Just nu lär inte omsättningen överstiga det belopp du nämnt i din guide heller.
Hej! När jag startade 2019 så var min plan att börja som enskild firma och ombilda till AB när man kommit igång lite mer. För någon vecka sedan påbörjade jag processen att bilda AB, så allt går enligt plan än så länge. Jag frilansar inom webbutveckling och digital design, så chansen att få lite cash flow hade ganska låg tröskel. Jag hade inget vidare startkapital när jag drog igång, så EF var enda möjliga valet för mig då minsta aktiekapital låg på 50k på den tiden. Numera ligger det på 25k som känns lite mer nåbart i starten. Jag är ändå glad att jag började som EF, då det har varit väldigt lärorikt och lite av en bra mjukstart i företagandet. Lycka till!
@tommyskott Tack för ditt inlägg och för att du delar dina erfarenheter! Det låter helt klart som en rimlig approach som du har haft och särskilt när det förut var 50 000 kr som krävdes i startkapital, precis som du säger.Skönt att höra att det inte är så jobbigt att ombilda från EF till AB! Kör hårt Mvh, Anna