Enskild firma uppdrag

Hej Anna.

Jag har sedan vår senaste diskussion fått kontakt med ett företag i England och jag ska starta en enskild firma till att börja med. Det jag undrar över är hur man fakturerar sen, dvs eller det månadsvis eller gör man det när uppdraget är slutfört? fråga nummer två är om det ska läggas till moms? jag har nämligen fått två olika svar från skatteverket. fråga nummer tre är om man ska gå med på att låta företaget bestämma timkostnaden. det är nämligen deltids uppdrag och de sa att kunden väljer timkostnaden. (finns det möjligt någonstans man kan läsa sig till gällande sånt? jag har läst din artikel men antar att den handlar mer om aktiebolag.) tack på för hand.

1 gillning

Hej @Chris och tack för din fråga. Jag är inte någon expert eller har någon erfarenhet av hur det är med engelska konsultmäklare (för jag antar att det är en engelsk konsultmäklare som du har kommit i kontakt med)?. Varför en engelsk konsultmäklare när det finns så många i Sverige som du slipper moms-krånglet med(?) :stuck_out_tongue: och varför enskild firma istället för aktiebolag? Jag förespråkar alltid aktiebolag framför enkild firma, men det beror mest på hur mycket du kommer att omsätta.
Vanligtvis fakturerar man månadsvis, men allt det kommer att framgå i kontraktet (som du kommer presenteras för av mäklaren i fråga och som du kan välja att skriva på eeller inte - beroende på om det ser schysst ut eller inte, såklart). Jag hade varit extra skeptisk mot en engelsk mäklare jämfört med en svensk. Det är stipulerat i kontraktet angående moms också. Svenska kontrakt är alltid priset skrivet exklusive moms, men ska betalas inklusive moms. Jag tror att det är tvärtom om man fakturerar ett engelskt bolag - dvs priset är inklusive moms som du sedan redovisar på din sida, men jag vet inte och det borde framgå i kontraktet, som sagt.
Angående timkostnad - nej! Det måste vara ett timpris/ersättning som du vill ha och som känns schysst och marknadsmässig mot dig. Du kan inte gå med på vad som helst som de presenterar för dig :stuck_out_tongue: absolut inte. Då blir du lurad direkt, men pris är som alltid någonting som avgörs i betraktarens ögon. Känner du att priset är fine så är det ju fine, men det kan vara bra att researcha lite vad din roll/kompetens brukar gå för på marknaden. Är du utvecklare och vilken profil har du i så fall? Eller vilken typ av frilansare är du? :slight_smile:
Stort lycka till oavsett!

Mvh,
Anna

Spana in min lista med svenska konsultmäklare, skulle jag tipsa dig om: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon och initiera en dialog med några olika mäköare i Sverige innan du bestämmer att du ska gå via en engelsk mäklare.

Hej Anna.

Tack för snabb återkoppling. :blush:

Det bara blev så. Jag sökte deltidsjobb att ha vid sidan av min nuvarande anställning och då tog detta bolag kontakt med mig. Tveksamt om svenska uppdragsgivare kör med deltids uppdrag.

Anledningen till att det blev enskild firma och inte aktiebolag direkt är pga av att det krävs 25000kr i startkapital för att starta upp ett aktiebolag. Det har jag inte så det blev att starta upp en enskild firma och ta sedan steget vidare mot aktiebolag när ekonomi tillåter det. :blush:

1 gillning

Jag förstår @Chris ! :slight_smile: Titta även på de som jag kallar för “konsultmarknadsplatser” Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon. Många av de erbjuder deltidsuppdrag.

När du kommit ut på uppdrag kan jag bjuda in dig i vårt frilansarcommunity (om du inte redan är med där?). Vi är 900 personer från hela Sverige. Skicka i så fall ett mail med din linkedinprofil och företagsnamn till anna@annaleijon.com
Stort lycka till :slight_smile:

Jag tror inte att jag är med där. Jag mailar dig när jag kommit ut på uppdrag. :blush:

1 gillning

Gör så :slight_smile: och lycka till! @Chris