Nybörjarfrågor inom frilansande

Hej!

Jag ska börja min resa som frilansare och har ett par frågor.

  • För tidsrapportering hos kund, finns det några bra verktyg/tools som rekommenderas?
  • Hur ser en typisk faktura ut som man skickar till kund? Brukar kunderna ha stora krav på att tiderna som rapporteras ska delas upp i olika kategorier? Eller brukar fakturorna vara ganska basic/minimalistiska, typ 160 h Project-name… Ni fattar… :slight_smile:
  • Det arvode som jag och kunden kommer överens om, t.ex. 1000 kr/tim, jag antar att det brukar vara exklusive moms, stämmer det?
  • Om brukar ha kontakt med olika konsultmäklare, har ni någon favorit som ni kan rekommendera?

Tacksam för svar!

Mvh
Rickard

1 gillning

Hej @Rickard ! Tack för dina frågor och välkommen till forumet :slight_smile:

Jag har varit på väldigt många olika uppdrag och alla gör i princip olika. Oftast, om det behövs, tillgodoser kunden dig med ett verktyg i vilket de vill att du ska tidrapportera i. Hos kunden jag är hos nu vill de inte ens att jag ska tidrapportera, utan enbart skicka fakturor (superskönt - bästa upplägget). Personligen förstår jag inte varför jag ska tidrapportera på två ställen (både på fakturan och i något system som de kanske har och som de sedan korskör mot varandra när det ändå är exakt samma sak som jag skriver in på båda ställena). Kontentan är att det är olika på olika ställen och du behöver inte tänka på det! Jag har haft excel-mallar om det har behövts och det har fungerat jättebra.

En typisk faktura är en jättebra fråga. Jag kan skicka en typiskt exempel på en faktura till dig från min mail (jag har ju din mailadress) :slight_smile: så får du se hur en sådan kan se ut, men det är EJ rocket science :stuck_out_tongue: som du säger - det är oftast EN rad med samlade konsulttimmar, helt enkelt.

Svar ja. Det är alltid exklusive moms när man snackar företag emellan :slight_smile:

Jag tycker INTE man ska sälla sig till en konsultmäklare, utan det är beroende på vilket uppdrag och vilket företag de kan fixa uppdrag på, vilket är olika. Jag kan prata mer i detalj kring detta med dig om du vill då jag har koll på vilka mäklare som kan fixa vilka uppdrag och på vilka ställen. Tyvärr går de inte ut med detta publikt på deras hemsidor, vilket är synd.

Stort lycka till och vi hörs strax på mail ;D
/Anna

1 gillning

Jag tycker att

är två bra sidor som tydliggör vad en faktura ska innehålla. Baserar du din faktura på en mall och sedan kontrollerar att alla uppgifter som ska finnas med enligt Verksamt och Skatteverket verkligen finns med är det nog tillräckligt.

Jag fakturerar en gång i månaden och har en rad på varje faktura: konsulttimmar, och hur många. Det kan dock blir fler rader om jag har köpt saker för kundens räkning. Oavsett hur detaljerad man är i fakturan är det nog bra att ha någon form av tidrapportering för sig själv, som man kan visa upp på begäran av kunden. Likt @Anna antecknar jag mina timmar i ett kalkylblad.

2 gillningar

@martin tack, jag håller med! Tack för ditt bidrag till diskussionen :slight_smile:

1 gillning

@martin @Anna Tack båda två för input! :smiley:

1 gillning

I början går man förmodligen via en konsultmäklare (innan man har många egna kontakter). Flera konsultmäklare kör med sk. självfakturering som innebär att dom skapar din faktura och skickar till kunden (och du får en kopia på den).
:slight_smile:

1 gillning
  • Jag använder Wint, som i huvudsak hjälper med bokföring och rapportering av utlägg. Men de har också en ny funktion för tidrapportering vilket gör arbetet något enklare. Att fakturera timmar gick tidigare “okej”, men man behövde göra lite manuell handpåläggning (beroende på vad kunden kräver för specifikation på fakturan).
  • Det är olika, men jag skulle gissa att de flesta vill ha det åtminstone uppdelat per dag (8h, 8h, 8h etc.). Vissa kunder har egna system där du rapporterar tiden på dagnivå (ev. med aktiviteter), och då borde 160h “konsulttjänster” räcka. Detta förutsätter att du är på heltidsuppdrag som “resurs” i ett projekt eller på linje.
  • Ex moms. Prata alltid ex moms om alla kostnader och intäkter. Momsen är bara Skatteverks-magi. Om du fakturerar utomlands kan det vara särskilda saker att tänka på - jag fakturerar t.ex. mot Norge, och lägger ingen moms på fakturan (utan det redovisar de, så kallad “omvänd momsplikt”.
  • Nej, ta den mäklare som har de uppdrag du är intresserade av. Ework fungerar bra, men de flesta gör inte så mycket för dig (ibland tvingar kunden dig att gå via mäklare ändå… så kan det bli.). Hade kontakt med en mindre mäklare tidigare (House of Skills) som var bra att ha att göra med. Skriv PM om du vill ha en särskild intro - men du kan såklart säkert höra av dig till valfri mindre mäklare och berätta vad du kan och vad för uppdrag du är intresserad av. Eftersom de tjänar pengar på dig hittar de säkert gärna win-win.

Om du vill kan du säkert fixa uppdrag på egen hand också, alternativt via kontaktnät (eventuellt andra frilansare - t.ex. Frilansare Sverige).

2 gillningar

@Simon tack för det tipset! Ska lägga till House of Skills på min konsultmäklarlista :slight_smile: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon hade inte dem där. Vill också bara tillägga att i vårt slack-community Frilansare Sverige får enbart etablerade frilansare vara med så det är först när man har blivit frilansare som det finns tillgängligt för de som vill och för att bli medlem är det bara att maila mig på anna@annaleijon.com :slight_smile:

House of skills är super bra och personliga rekommenderas varmt. De är dock ganska små än så länge, men det verkar gå bättre och bättre :slight_smile:

2 gillningar