Tim pris för produktägare

Hej.

vad skulle man som frilans produktägare kunna ta ut i timpris? Hittar inget när jag googlar på det.

Jag har 2 års erfarenhet.

mvh
Chris

1 gillning

Rekommenderar t ex Brainvilles konsultrapport.

I min erfarenhet ligger de flesta roller strax under eller över tusenlappen, och det som priset är dels specifik kompetens och dels tillfälligheter.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att du kan ligga kring 1000:-/h eller +/- 200:-.

Alltid kunden som avgör, i slutändan :wink:

(2 års erfarenhet är relativt lite för att kunna frilansa, så förmodligen i nedre delen av spannet och det är givet att du hittar uppdrag)

1 gillning

Hej Simon.

tack för informationen.

1 gillning

tack @Chris för frågan och @Simon för svaret. Håller helt med. Jag själv frilansar ofta som produktägare/product manager/teknisk projektledare och åt det hållet och håller med om beskrivningen av timpriset. Allting hänger på hur länge du varit konsult, hur mycket erfarenhet du har generellt (oaktat om du konsultat eller inte) samt kundens prisspann och eventuell mellanhands mellanskär. Många mäklare tar ju omkring 10% så det påverkar självklart hur mycket du får ut i slutändan. Många kunder ligger alltid lågt (både vad gäller ersättning till anställda och konsulter) som exempelvis H&M. Sådana bolag brukar trycka på sina mjuka värden i sin employer branding. Andra ligger högre eller måste ligga högre - exempelvis spelbolag, bank och försäkring mm (som kanske är mindre attraktiva att jobba på/ta uppdrag på) osv. Lycka till om säg till om du har några fler frågor :slight_smile: Mvh, Anna