Timtaxa konsultuppdrag

Hej! Jag tar examen som Agil Projektledare om en vecka och har fått en förfrågan om att bli konsult som projektledare inom IT.

Jag är ny i branschen och har inte riktigt koll på vad jag borde ta i timpeng. Jag har gjort endel research och frågat runt men tänkte även kolla om du har några tips och hur jag ska tänka under förhandlingen?

Allt gott,

Med vänlig hälsning
Natalie

1 gillning

Hej @Natalie och tack för din fråga :slight_smile: asså timarvode är alltid en svår nöt, men det finns massvis med arvodesrapporter. Aktörer som samlar timarvodes-/ersättningsstatistik för konsulter och frilansare:

Brainvilles konsultrapport: https://konsultrapporten.brainville.com/2020/Konsultrapporten_H2_2020.pdf?src=wint
Där står det att projektledare tar 800-900 kronor i snitt (observera att det är inklusive eventuell konsultmäklaravgift på kanske omkring 10%)
Keymans prisbarometer: https://www.keyman.se/prisbarometern/
Där framgår det att det är något högre.
Det finns även fler prisrapporter som du kan googla dig fram till.

Först och främst - stort grattis! Det kan vara svårt att landa sitt första uppdrag när man har lite erfarenhet så grymt jobbat av dig :slight_smile:

Kort sagt, om du är nöjd med ditt timarvode på ditt uppdrag är det det allra viktigaste, såklart. Om du är junior, vilket det låter som, och det här är ditt första uppdrag som både konsult och frilansare så kan du såklart nöja dig med lägre än om du är mer erfaren. Vissa företag har som policy typ att de betalar mycket lägre än andra (både löner till sina anställda och ersättning till konsulter) så det kan också vara bra att veta om.

Jag har själv jobbat som projektledare (men har idag en mer PO/PM-orienterad profil). Jag kan berätta att när jag var helt nykläckt civilingenjör från KTH och jobbade som anställd konsult på ett konsultbolag så såg jag att de tog 1200 kronor i timmen för mig, vilket är riktigt högt för en helt junior konsult och observera också att det är var typ 5-6 år sedan. Stora konsultbolag är oftast riktigt duktiga på att förhandla. Som egen tenderar man att kanske inte kunna ta lika högt för samma erfarenhetsnivå.

Det är en grej att benchmarka dig mot andra, men du måste också se till dina egna utgifter, såklart. Vad är en lägsta nivå som du själv är nöjd med och som gör att du kan få en skälig ersättning med tanke på din erfarenhet, din förväntade ingångslön, dina utgifter osv? Mitt tips är att både benchmarka dig mot andra och även se till dig själv - då borde du kunna få fram ett spann som känns rimligt för dig.

Med allt det här sagt - jag hade aldrig tagit lägre än 800 i timmen ut till mig (som nykläckt utan erfarenhet) för då börjar det nästan känns som att jag hade tjänat mer som anställd. En av de främsta anledningarna de flesta har för att bli just egen är för att de tjänar mer. Ingångslönen i snitt efter KTH industriell ekonomi vill jag minnas var typ 38 000 kronor i månaden eller någonting sådant (på min tid). Jag vet inte vad ingångslönen är efter din utbildning, men benchmarka dig mot den. Du bör rimligtvis kunna tjäna mer som egen än som anställd, tycker jag,

Stort lycka till och skriv gärna om du har fler frågor!

Mvh,
Anna

Läs även min artikel: Anställd vs Frilanskonsult - en jämförelse i siffror | By Anna Leijon där jag bryter ned och jämför en anställds vs en egenkonsults lön. Lycka till :slight_smile:

Ta så mycket du kan, men inte så mycket att det kommer görs att kunden borde vilja bli av med dig för att du är för “dyr”. De flesta (bra) konsulter är dock prisvärda i kundens ögon (om man löser problem, får saker att hända, etc.).

Begär lite mer än någon slags minimum om du tror att kunden säger ifrån om det är för högt. Om du använder mäklare kan du nämna det för dem, att du kan överväga att gå ned om (de tror/hör) att det behövs.

Men jag skulle nog sälja dig för 700-1100:-/h beroende på bransch, kund och region, utifrån den ytterst begränsade informationen. Ink arvode.

Lycka till!

1 gillning