Säljbar som egenkonsult med 4 år hos en arbetsgivare?

Hej!

Funderar på att bli egenkonsult och vill ha en ärlig bedömning om min profil håller.

Bakgrund: Systemutvecklare i Stockholm drygt 4 år, hela tiden hos samma arbetsgivare, samma tjänst, med utbildning Civilingenjör KTH.

Backend och systemintegration i C#/.NET, en del Python och SQL. Git för versionshantering, Azure DevOps och Scrum. All produktionskod verifieras genom enhetstester, integrationstester och manuella testprotokoll. Reglerad bransch med formella krav på spårbarhet och riskhantering, så jag skriver krav, gör riskanalyser och driver formella designgranskningar utöver att koda.

Frågorna:

Räcker en arbetsgivare? Jag har aldrig sett en annan kodkultur och misstänker att det märks.Om jag nu är säljbar, vad är realistiskt timpris för den här profilen idag? Jag har sett allt från 700 till 1 300 kr/h nämnas.

När jag skummar annonser verkar många kräva minst 5 års erfarenhet. Min plan är därför att jobba kvar ett par år av, eventuellt överväga jobbyte först för att bredda mina meriter lite.

Tacksam för alla typer av svar, och tack för en fantastisk hemsida för oss som funderar på livet som frilansare!

/Strevan