Säljbar som egenkonsult med 4 år hos en arbetsgivare?

Hej!

Funderar på att bli egenkonsult och vill ha en ärlig bedömning om min profil håller.

Bakgrund: Systemutvecklare i Stockholm drygt 4 år, hela tiden hos samma arbetsgivare, samma tjänst, med utbildning Civilingenjör KTH.

Backend och systemintegration i C#/.NET, en del Python och SQL. Git för versionshantering, Azure DevOps och Scrum. All produktionskod verifieras genom enhetstester, integrationstester och manuella testprotokoll. Reglerad bransch med formella krav på spårbarhet och riskhantering, så jag skriver krav, gör riskanalyser och driver formella designgranskningar utöver att koda.

Frågorna:

Räcker en arbetsgivare? Jag har aldrig sett en annan kodkultur och misstänker att det märks.Om jag nu är säljbar, vad är realistiskt timpris för den här profilen idag? Jag har sett allt från 700 till 1 300 kr/h nämnas.

När jag skummar annonser verkar många kräva minst 5 års erfarenhet. Min plan är därför att jobba kvar ett par år av, eventuellt överväga jobbyte först för att bredda mina meriter lite.

Tacksam för alla typer av svar, och tack för en fantastisk hemsida för oss som funderar på livet som frilansare!

/Strevan

1 gillning

hej @Strevan tack för ditt meddelande :slight_smile: jag tycker att det låter som en grym profil! Lite mer senioritet är alltid att föredra, precis som du säger och de flesta har ju 5+ år som erfarenhet som minimumkrav. Att byta arbetsgivare är inte alls dumt. Som min frilansguide rekommenderar så tycker jag ändå du ska skapa ett konsult-CV och skickain det till mäklare och “ta tempen”. Har du läst denna: Jobba som frilansare 2026 - Börja frilansa med frilansguiden ?
Om du har olika PROJEKT hos en och samma arbetsgivare/uppdragsgivare så är det positivt. Har du gjort i princip samma sak på en och samma över 5 år så räknas det mer eller mindre som “en erfarenhet” på ett konsult-CV dessvärre. Jag har försökt dela upp det i olika projekt om det går.. Det är lite prispressat just nu så dessvärre under 1000-lappen skulle jag tro i ärlighetens namn. Nu är det också i princip krav på AI-erfarenhet överallt, men det misstänker jag att du har. Släng in det i CV:t och var säker på att det finns med annars ratas du direkt. Stort lycka till och kör hårt <3 <3 /Anna