Starta eget i annat land coh jobba mot Sverige

Hola bästa Anna! Ska starta eget men funderar på att starta det i annat land och jobba mot Sverige.

Har läst på och det ska inte finnas några hinder men är nyfiken på om du har bland dina kontakter någon som har gjort samma resa

Tack på förhand och hoppas livet leker!

1 gillning

Jag har gjort det. Jobbar i mitt bolag nu mot Sverige från annat land inom EU. :smiley:

1 gillning

Hej @Henrik och @Per tack för frågan och svaret Jag har inte alls så mycket egen erfarenhet av detta, så jag bollar över till Per ;). Per, funkar det bra att fakturera från utländskt bolag till ett bolag i Sverige? Finns det några nackdelar med det eller svårigheter att lösa? Antar att momsen är lite speciell, men du får gärna förklara mer :slight_smile: Tack på förhand! /Anna

1 gillning

För min del funkar det bra jo, några saker att tänka på dock:

  • Ska avtalet skrivas i SEK eller EUR (eller vilken valuta som nu råkar vara lokal valuta där man bor)? Bättre för kunden om det är i SEK, bättre för dig om det är i EUR/lokal valuta eftersom du då inte behöver tänka på valutarisker och fluktuationer i växlingskurser.

  • Gissar spontant att det är en lite högre tröskel för ett bolag att ta in en konsult/frilansare från ett utländskt bolag. Fundera ett extra varv på varför du är en så stor tillgång för dem. :slightly_smiling_face: Överdriv inte/hitta inte på, men var samtidigt bra på att framhålla dina faktiska styrkor. Använd ditt kontaktnät. Som alltid är det en stor fördel om du har en betalande kund redan från dag 1.

  • Signering av avtal: här underlättar det kanske för bägge parter om du trots allt har svenskt bankID och så (men det utgår jag från att du har). Det går förstås bra att skriva på avtal “den gamla hederliga vägen” också på papper, men ska man skriva på elektroniskt är det bra om bägge parter har ett (svenskt) bankID.

  • Moms: precis som @Anna är inne på så är det lite speciellt med momsen vid fakturering mellan länder. Inom EU använder man ngt som heter “reverse VAT charge”. Det betyder i praktiken att köparen är momsskyldig (istället för säljaren som är det normala). Du som säljare av IT-tjänster inom EU (om vi utgår från att bägge länderna ligger inom EU) behöver alltså inte själv lägga på någon moms, men det ska ändå rapporteras in i momsdeklarationen på något vis. Så funkar det åtminstone i mitt fall, antar att det är lika inom hela EU. Min bokföringsbyrå hjälper till med den biten så att det rapporteras in korrekt.

    Jobbar man från “utanför EU” så är det troligen ingen moms alls som ska läggas på försäljning av IT-tjänster, och inte heller någon inrapportering som ska göras. Tänk dock på att ha en försäkring som täcker försäljning av tjänster från “ditt land” till Sverige. Här har jag ingen erfarenhet annat än av de försäkringar som finns i landet jag bor; jag fick välja när jag tecknade försäkringen just vilka länder jag skulle sälja tjänster till (bara inom landet, inom Europa eller hela världen), eftersom det påverkade omfattningen av försäkringen. Det är viktigt att du har en ansvarsförsäkring som täcker din verksamhet, för annars kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig på rätt saftiga belopp om det vill sig illa.

En annan detalj som är värd att tänka på: tidszoner är bökiga. Man kommer alltid lite i osync om man är i annan tidszon än (de flesta andra på) jobbet. I mitt fall är det +1h och det funkar men helt perfekt är det inte. Man börjar lite tidigare än de andra och slutar tidigare. Ännu värre är det förstås med :thailand: eller andra sådana exotiska resmål. :slightly_smiling_face: Säkert jättekul på sitt sätt men det blir kanske rent praktiskt rätt jobbigt om man ska jobba tillsammans med kollegor i Sverige, man kanske får ta möten med dem i slutet av sin egen arbetsdag eller så. Där tror jag nästan att det i så fall är smidigare att jobba mer mot något “globalt bolag” som redan från början är utspritt över olika länder. Då är det kanske inte hela världen om man jobbar från ngn lite mer udda tidszon, men mot ett “vanligt” svenskt bolag skulle jag nog inte rekommendera det personligen.

Fråga gärna om det är ngt mer du undrar över @Henrik. Hoppas du hittar ett sätt att förverkliga din dröm. :blush: :pray:

1 gillning

åh tack @Per för ditt utförliga och generösa svar :slight_smile: så schysst att du delar med dig av dina erfarenheter! Tack