Få betalt i EUR istället för SEK

Hej!

Jag har landat ett kunduppdrag där jag får välja om jag vill ha betalt i EUR eller SEK, jag är lite intresserad av att få betalt i EUR då det ändå är en viss skillnad jämfört mot SEK.

Har ni några tankar kring detta? Tillkommer det något i skatt/moms mot Skatteverket eller i redovisning och bokföring som gör att det inte blir ”lönsamt” att få betalt i EUR?

Jag bor och verkar i Sverige med ett svenskt AB.

Tack på förhand!

1 gillning

Hej @EBK tack för en bra fråga. Spännande upplägg! Antingen tar ju du eller kunden valutarisken. Jag har aldrig varit med om detta själv… jag ska höra mig för bland mina branschkollegor och återkomma! :slight_smile: Mvh, Anna

@EBK jag fick följande snabba svar från en fellow frilansare: “Svaret om skatt/moms beror på var kunden finns, är det utanför EU så blir det ingen moms, men det har iofs inget med SEK eller EUR att göra.
En eventuell fördel med att välja EUR om man har en fast timrate att kronans löpande försvagning gör att man i princip får ökad timpenning när kronan går ner mot euron.
Du förlorar någon spottstyver på valutaväxlingsavgifter som banken lägger på när du tar betalt i EUR.”

@EBK ytterligare svar: “Ingen moms tillkommer om det är utanför Sverige.” och “Jag har ett hobbyprojekt där jag fakturerar i EUR trots att de är svenskar eftersom de har intäkter i EUR. Inga konstigheter alls förutom att momsen måste stå med i SEK på fakturan och Bokio hanterar inte det automatiskt så jag måste fixa det manuellt på varje faktura vilket är lite irriterande”. Hoppas detta hjälper :slight_smile: och lycka till!