Företagskonto-bank

Hej!
Jag funderar på att ansöka om ett företagskonto och har läst Annas artikel “Företagskonto – jämförelse mellan bästa bankerna för företag”. Jag lutar åt att välja Lunar, främst eftersom det inte har någon startavgift och har en låg månadskostnad, samtidigt som det inkluderar betalkort, transaktionskonto, bankgiro och företags-Swish.

Min tanke är att även om detta är en relativt ny bank, finns det ändå insättningsgaranti – även om banken är dansk. Enligt min förståelse bör det därför inte vara något problem: om banken skulle gå i konkurs täcks insättningarna av garantin.

Men jag vill gärna dubbelkolla: är det någon av er som använder Lunar och vad tycker ni i så fall om banken?
Om inte – vilken bank använder ni, och är ni nöjda med den?

Tack för hjälpen!
Ani

1 gillning

Hej @Ani tack för bra fråga!:slight_smile: jaa, Lunar är rätt nya och jag själv använder inte dem så jag kan inte uttala mig. Jag har SEB och är väl relativt nöjd även om det känns som att de smyghöjer avgiften hela tiden, men det är i varje fall inget krångel och deras app är helt okej. På Lunars hemsida står det " * Alla insättningar omfattas av den statliga insättningsgarantin upp till 100 000 EUR. Motsvarande ca 1 050 000 kr." så det stämmer det du säger :slight_smile: lycka till med att välja! Hoppas någon som har Lunar kan svara på dina frågor om de är nöjda med dem. Ha en fin dag! Mvh, Anna

1 gillning

Hej Anna! :blush:

Tack för ditt svar och att du tog dig tid att kolla upp det där med insättningsgarantin – det uppskattas verkligen! Skönt att höra att du är relativt nöjd med SEB.

Jag passade även på att söka lite mer omdömen om Lunar och hittade en tråd i RikaTillsammans-forumet där flera nämnde att de haft problem med Swish och att vissa upplevt andra tekniska strul med Lunar. Nu kan det förstås vara så att Lunar har fixat de problemen, men jag känner att jag inte vill ta risken och kommer nog inte välja dem just nu.

I samma forum var det några som tipsade om Bokios företagskonto. Jag kollade upp det igår och enligt deras hemsida verkar det ganska intressant. Kontot är via Svea Bank och inkluderar:

• Bankkonto
  • Företagskort
  • Återbäring/cashback
  • Bankgiro
  • Swish
  • Internationella betalningar
  • Insättningsgaranti

Det verkar dessutom vara betydligt billigare än många andra företagskort. Så nu är jag lite nyfiken – är det någon här i forumet som använder endast Bokios företagskonto, och i så fall, är ni nöjda?

Tack igen för hjälpen och ha en fin dag! :cherry_blossom:
/ Ani

1 gillning

@Ani javisst självklart :slight_smile: Ja, Rika tillsammans-forumet är en ändlös källa till kunskap ;). Däremot tror inte jag, beroende på din verksamhet, men om du ska egenkonsulta, att du kommer använda företags-swish någonting alls. Det gör i varje fall inte jag. Det är i så fall för att ta emot betalningar från dina privata kunder om du kanske har mer en mottagning av något slag - typ massage eller fixa naglar eller någonting i den stilen. Då kanske man använder Swish för företag, men nu vet ju inte jag vad för typ av verksamhet du ska ha :slight_smile: men som egenkonsult använder man alltså aldrig swish.

Det enda jag skulle vara aktsam om vad gäller Bokis white label-företagskonto via Svea Bank är:

1. Varför inte gå direkt till Svea Bank istället? Vad är egentligen fördelen med att gå VIA Bokio till samma produkt? Det hade jag undersökt lite noggrant innan jag valde dem.
  2. Bokio kommer troligtvis höja priserna i nivå med Svea Bank över tid ändå (dvs om de är billigare än dem idag) så kommer de asymptotiskt närma sig Svea Banks företagskonto-pris över tid, skulle jag tippa på. Kostnaden för Svea Banks företagskonto måste ju någon betala i slutändan. Så att det är billigare med Bokios företagskonto via Svea Bank idag än att gå till Svea Bank direkt skulle jag inte använda som ett argument för att välja den tidigare, alltså. Nu vet jag inte om det är det, men jag gissar på det.

Det är förmodligen EXAKT samma funktionalitet som Svea Bank erbjuder liksom. Enda fördelen är väl om du har din bokföring OCKSÅ hos Bokio, då kanske det finns en smidighetsfaktor i det hela - att korttransaktionerna exempelvis läses in direkt i din bokföring etc, MEN då är du ännu mer inlåst om du väljer både företagsbank och bokföringssystem hos Bokio. Då är det nog superjobbigt att byta sen och Bokio kommer höja priserna över tid och du är fast med en dyr lösning. :stuck_out_tongue: Haha, nu är jag bara realist här. Jag hade tänkt mig för innan jag väljer dem. Jag har Bokio som bokföringssystem idag och de funkar bra, MEN de höjer priserna ofta, men det är klart att de ska få betalt för sin produkt, men snart är de i paritet med övriga bokföringssystem och SÅ bra är det inte att jag inte är beredd att byta sekunden de blir dyrare och det tycker jag inte heller du eller någon annan ska vara :stuck_out_tongue: man måste vara aktsam och vara redo att byta - både vad gäller företagsbank och bokförignssystem för annars sitter man med svarte petter i slutändan :stuck_out_tongue: nu blev det ett långt inlägg här, men hoppas du förstår hur jag resonerar. Lycka till oavsett :smiley: <3

1 gillning

Hej Anna!

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ett så detaljerat svar.

Angående företagskontot – detta ingår i alla Bokios paket utan extra kostnad. Jag funderar på att teckna Bokios Premium-paket, som kostar 340 kr per månad för nystartade bolag. Om jag väljer detta men inte använder deras företagskonto, utan istället exempelvis skaffar ett bankkonto via Svea, tillkommer en kostnad på 149 kr per månad. Väljer man istället Lunar kostar det 74 kr per månad.

Jag har jämfört Bokios företagskonto med Sveas, och skillnaden är att Bokios konto ingår i alla deras prenumerationer utan extra avgift, medan Sveas kostar 149 kr/månad och erbjuder ett sparkonto som inte ingår i Bokios prenumeration. Ett sparkonto för företag kan man dock till exempel öppna gratis hos Avanza, så det känns inte som ett särskilt starkt argument för att betala 149 kr extra varje månad för Svea.

Så om man redan har bestämt sig för att använda Bokio, känns deras företagskonto som ett smidigt och kostnadsfritt tillägg. Skulle man under tiden känna att det inte passar, är det bara att välja ett annat bankkonto vid sidan av.

När det gäller bokföringssystem har jag jämfört Bokio med både Fortnox och Visma. Ett alternativ till Bokios Premium är Visma för aktiebolag med lönehantering, fakturering och bokföring – detta kostar 518 kr/månad, och inget bankkonto ingår i det priset. Lägger man då till Sveas företagskonto (149 kr), blir det totalt 667 kr/månad.
Fortnox med motsvarande funktionalitet för ett aktiebolag kostar 489 kr/månad – och här ingår ett bankkonto i priset.

Så för ett nystartat bolag framstår Bokio som det mest prisvärda alternativet. Det verkar som att Bokio har en prissättningsmarginal jämfört med konkurrenterna:
– 489 – 340 = 149 kr billigare än Fortnox
– 518 + 149 – 340 = 327 kr billigare än Visma (med Svea-konto inräknat).
Dessutom upplever många Bokio som väldigt användarvänligt, vilket är ett stort plus för mig.

Visst kan det vara frustrerande när priserna höjs, men det är något som händer överallt – inflation påverkar alla och priser ökar varje år. Det man kan göra är att justera sitt eget arvode i takt med det.

Personligen tänker jag att om man redan har gjort sin jämförelse, är det bättre att bestämma sig, gå vidare och istället fokusera på att öka sina inkomster och lägga energi på det som faktiskt gör skillnad i längden – istället för att fastna i små prisjusteringar.

“Attention is all you need” – som Google formulerade det i sitt banbrytande paper om transformatorer som revolutionerade AI-industrin. Samma princip kan appliceras här: fokusera på rätt saker :blush:.

Tack igen och ha en fin påsk!

1 gillning

@Ani agree och det låter klokt :slight_smile: låter som att du har gedigen research! Mer än de allra flesta :wink: så cred till dig, men också superviktigt, som du säger, att fokusera på rätt saker och detta, som du också påekar, är onekligen inte superviktigt hehe äsch så STOOOORT lycka till nu och kör hårt :smiley: <3