Hej Anna!
Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ett så detaljerat svar.
Angående företagskontot – detta ingår i alla Bokios paket utan extra kostnad. Jag funderar på att teckna Bokios Premium-paket, som kostar 340 kr per månad för nystartade bolag. Om jag väljer detta men inte använder deras företagskonto, utan istället exempelvis skaffar ett bankkonto via Svea, tillkommer en kostnad på 149 kr per månad. Väljer man istället Lunar kostar det 74 kr per månad.
Jag har jämfört Bokios företagskonto med Sveas, och skillnaden är att Bokios konto ingår i alla deras prenumerationer utan extra avgift, medan Sveas kostar 149 kr/månad och erbjuder ett sparkonto som inte ingår i Bokios prenumeration. Ett sparkonto för företag kan man dock till exempel öppna gratis hos Avanza, så det känns inte som ett särskilt starkt argument för att betala 149 kr extra varje månad för Svea.
Så om man redan har bestämt sig för att använda Bokio, känns deras företagskonto som ett smidigt och kostnadsfritt tillägg. Skulle man under tiden känna att det inte passar, är det bara att välja ett annat bankkonto vid sidan av.
När det gäller bokföringssystem har jag jämfört Bokio med både Fortnox och Visma. Ett alternativ till Bokios Premium är Visma för aktiebolag med lönehantering, fakturering och bokföring – detta kostar 518 kr/månad, och inget bankkonto ingår i det priset. Lägger man då till Sveas företagskonto (149 kr), blir det totalt 667 kr/månad.
Fortnox med motsvarande funktionalitet för ett aktiebolag kostar 489 kr/månad – och här ingår ett bankkonto i priset.
Så för ett nystartat bolag framstår Bokio som det mest prisvärda alternativet. Det verkar som att Bokio har en prissättningsmarginal jämfört med konkurrenterna:
– 489 – 340 = 149 kr billigare än Fortnox
– 518 + 149 – 340 = 327 kr billigare än Visma (med Svea-konto inräknat).
Dessutom upplever många Bokio som väldigt användarvänligt, vilket är ett stort plus för mig.
Visst kan det vara frustrerande när priserna höjs, men det är något som händer överallt – inflation påverkar alla och priser ökar varje år. Det man kan göra är att justera sitt eget arvode i takt med det.
Personligen tänker jag att om man redan har gjort sin jämförelse, är det bättre att bestämma sig, gå vidare och istället fokusera på att öka sina inkomster och lägga energi på det som faktiskt gör skillnad i längden – istället för att fastna i små prisjusteringar.
“Attention is all you need” – som Google formulerade det i sitt banbrytande paper om transformatorer som revolutionerade AI-industrin. Samma princip kan appliceras här: fokusera på rätt saker
.
Tack igen och ha en fin påsk!