Jag har precis tagit klivet och är i färd med att starta mitt AB och börja ta uppdrag.
Medan Bolagsverket handlägger min ansökan, så läser jag på om bokföring. Ni som har egna AB och konsultar - vilket bokföringsprogram använder ni? Jag är främst ute efter att kunna bokföra och fakturera.
Jag har SEB som företagsbank. Jag känner till Visma och Fortnox samt att de i någon mån går att integrera med företagsbanken. Finns det några gratis alternativ och är de bra?
Jag har använt Visma tidigare på jobbet med positiv erfarenhet, så det lutar åt att använda det men vill höra hur folket har löst det.
Hej @konsulten och tack för din fråga tack också @aleas för ditt svar. JAg har skrivit en artikel om exakt detta ämne: Bokföringsprogram | By Anna Leijon
Alla bokföringsprogam och deras features finns samlade där.
Längre ned i artikeln ser du en ovetenskaplig undrsökning på vilka bokföringsprogram som används av oss frilansare:
håll till godo och säg till om du har några fler frågor efter att ha läst artikeln
Mvh,
Anna
Jag är i läge att starta upp eget och - som så många andra - funderar på detta med bokföringsprogram. Den utmärkta genomlysningen som Anna gjort i länken är verkligen heltäckande. Jag började landa i att köra Bokio som fått riktigt bra omdömen i undersökningen. Men. Nu läser jag de senaste recensionerna (upp till 6 mån) av Bokio på Google och de är allt annat än positiva, rent av att betrakta som sågningar. Folk är riktigt missnöjda med att tjänster helt plösligt börjar kosta rejält mer än tidigare samt att man sitter fast i abonnemang länge utan att kunna byta. Dvs det verkar som att Bokio blivit ett klart sämre alternativ. Min fråga är om nån har aktuell info kring detta och om etablerade drakar som Visma, Fortnox m fl ändå är att föredra?
@pelig tack för ditt inlägg! Jag håller helt med. Det har verkligen varit en del svidande kritik till Bokio på senaste tiden och de har verlkigen börjat försöka kapitalisera rejält på tidigare gratisprodukter. Tror de testar sig fram lite grann och exempelvis deras företagskort slutade ju helt att fungera, har jag förstått(?) Jag använder dock Bokio fortfarande och det är ändå väldigt enkelt och bra, måste jag säga. Jag väljer dock att inte koppla mitt bankkonto och hålla på, utan kör deras billigaste variant och alltså har jag inget företagskort heller. Jag kan rekommendera deras billigaste variant som inte är så dyr jämfört med alternativen.
Mvh, Anna
Tack för input @Anna, vi får se vad jag provar Jag har några kollegor som kör Visma och tycker det funkar ok. Möjligen kommer jag av ren lathet köra det bara för att kunna ställa en massa frågor…
Vilket verktyg rekommenderar ni för ett AB med knappt någon bokföring alls (typ 2ish verifikat i månaden)? Jag kan inte det här området (och vill inte sätta mig in i det heller) och vill ha en lösning som täcker allt som behövs (minimal bokföring, årsredovisning, något annat man behöver?).
kort och gott tycker jag det som är billigt och lever upp till dina olika krav som du kan tänkas ha. Bokio och Fortnox är vanliga bland små företag
Stort lycka till!!
Tack så mycket för ditt svar och för den hjälpsamma artikeln – den gav verkligen bra överblick och vägledning!
Just nu lutar jag åt att välja Bokio, särskilt eftersom det verkar som att man även kan använda deras företagskonto som ingår i paketet. Det är kopplat till Svea Bank och verkar ha alla nödvändiga delar jag behöver – inklusive bankgiro, swish, företagskort, och internationella betalningar. Det känns som en smidig helhetslösning, särskilt för ett nystartat företag.
Jag börjar mitt första uppdrag som egen den 18 juni, så jag funderar lite på när det är bäst att starta prenumerationen på Bokio och öppna företagskontot. Tror du det är rimligt att ha allt på plats en månad innan, eller är det bättre att vänta och börja prenumerationen i början av juni?
Tack igen för all hjälp och inspiration – du gör det verkligen lättare att ta sig fram som ny i det här!
@Ani åh nu läste jag det här efter att jag svarade på ditt andra inlägg haha här diskuterar vi ju bokföringssystem (som jag nämnde i förra tråden). GRATTIS till att bli egen vad roligt att du ska egenkonsult och grattis till att landa ett uppdrag i dessa lite svårare tider. Det är verkligen tufft på marknaden nu så att landa ett uppdrag som ny som egen är verkligen en bedrift <3. Ha i åtanke vad jag skrev i förra tråden bara innan du väljer
Hmm bra fråga! Du kan ju verkligen bokföra allting i efterhand - det är iiiinga problem, MEN du vill nog generera din första faktura från ditt bokföringssystem så att allting blir rätt och riktigt (man kan göra den för hand och bokföra den senare också, såklart), men jag hade rekommenderat dig att skapa din första faktura i själva bokföringssytemet så kommer du ju troligtvis att skicka den i början på juli (för de där veckorna i juni som du har jobbat, men det beror på vad ni har bestämt i kontraktet, men det är vanligt att skicka fakturor i slutet av månaden) så om du vill kan du ju avvakta lite grann med att sätta upp det där. Månadskostnaden är ju dock inte särskilt hög och det kan vara skönt att ha allting uppsatt och färdigt innan PLUS att du kanske vill köpa dator, mobiltelefon eller annat rimligt innan ditt första uppdrag och då behöver du ju ditt företagskort så det beror helt enkelt på Kostnaden för företagskontot och bokföringssystemet tycker jag inte är ett argument för att vänta, utan snarare andra aspekter - som om du vill köpa dator och mobiltelefon eller annat innan ditt uppdrag etc. Så ha det i åtanke innan du väljer hur du vill gå till väga och LYCKA TILL PÅ UPPDRAGET <3 kommer gå grymt! Sen måste du ju såklart vara med i vårt frilanscommunity om du inte är det redan. Maila din mailadress till mig anna@annaleijon.com så bjuder jag in dig Ha en glad påsk!!
Tack snälla Anna! Jag lutar mer åt att bara sätta upp allt nu och köra igång. Tack igen för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter – det hjälper verkligen mycket. Ha en fin påsk du med!