Bokföringsprogram

Hej alla!

Jag har precis tagit klivet och är i färd med att starta mitt AB och börja ta uppdrag.
Medan Bolagsverket handlägger min ansökan, så läser jag på om bokföring. Ni som har egna AB och konsultar - vilket bokföringsprogram använder ni? Jag är främst ute efter att kunna bokföra och fakturera.

Jag har SEB som företagsbank. Jag känner till Visma och Fortnox samt att de i någon mån går att integrera med företagsbanken. Finns det några gratis alternativ och är de bra?

Jag har använt Visma tidigare på jobbet med positiv erfarenhet, så det lutar åt att använda det men vill höra hur folket har löst det.

1 gillning

Bokio funkar bra för min del. Finns allt som behövs. Bokföring, löner, mm. Det kostar men man får koppling till SEB med.

2 gillningar

Hej @konsulten och tack för din fråga :slight_smile: tack också @aleas för ditt svar. JAg har skrivit en artikel om exakt detta ämne: Bokföringsprogram | By Anna Leijon
Alla bokföringsprogam och deras features finns samlade där.

Längre ned i artikeln ser du en ovetenskaplig undrsökning på vilka bokföringsprogram som används av oss frilansare:
image

håll till godo och säg till om du har några fler frågor efter att ha läst artikeln :slight_smile:
Mvh,
Anna

1 gillning

Tack för svaren @aleas och @Anna .

Jag ska fundera över mitt val. Lutar mot att använda något som är etablerat och väldokumenterat :slight_smile:

1 gillning

Toppen, lycka till :slight_smile: @konsulten

Jag är i läge att starta upp eget och - som så många andra - funderar på detta med bokföringsprogram. Den utmärkta genomlysningen som Anna gjort i länken är verkligen heltäckande. Jag började landa i att köra Bokio som fått riktigt bra omdömen i undersökningen. Men. Nu läser jag de senaste recensionerna (upp till 6 mån) av Bokio på Google och de är allt annat än positiva, rent av att betrakta som sågningar. Folk är riktigt missnöjda med att tjänster helt plösligt börjar kosta rejält mer än tidigare samt att man sitter fast i abonnemang länge utan att kunna byta. Dvs det verkar som att Bokio blivit ett klart sämre alternativ. Min fråga är om nån har aktuell info kring detta och om etablerade drakar som Visma, Fortnox m fl ändå är att föredra?

1 gillning

@pelig tack för ditt inlägg! Jag håller helt med. Det har verkligen varit en del svidande kritik till Bokio på senaste tiden och de har verlkigen börjat försöka kapitalisera rejält på tidigare gratisprodukter. Tror de testar sig fram lite grann och exempelvis deras företagskort slutade ju helt att fungera, har jag förstått(?) Jag använder dock Bokio fortfarande och det är ändå väldigt enkelt och bra, måste jag säga. Jag väljer dock att inte koppla mitt bankkonto och hålla på, utan kör deras billigaste variant :slight_smile: och alltså har jag inget företagskort heller. Jag kan rekommendera deras billigaste variant som inte är så dyr jämfört med alternativen.
Mvh, Anna

Tack för input @Anna, vi får se vad jag provar :slightly_smiling_face: Jag har några kollegor som kör Visma och tycker det funkar ok. Möjligen kommer jag av ren lathet köra det bara för att kunna ställa en massa frågor… :grinning:

1 gillning

@pelig jag förstår :stuck_out_tongue: ja, lättillgänglig, gratis och vänskaplig support i form av bekanta ska man inte underskatta :wink: lycka till!!

Tack! :+1::sunny::sunglasses:
Mvh
Peter

1 gillning