Är det verkligen så att man inte behöver företagskonto?

Hej Anna!

Jag har precis läst din sida där du listar banker med företagskonton.

Jag skulle vilja byta från SHB för att de inte är schyssta, men du skriver att man inte behöver ha ett företagskonto. Jag skulle inte ha några problem utan företagskonto för mina företag är så små och det händer inte så mycket så jag skulle inte ha några problem att hålla isär företag o privat i bokföringen.

Som det är nu tar SHB betalt för alla tjänster men jag har inga tjänster såsom BG visakort osv. så jag måste ändå blanda in mitt privatkonto när jag betalar

Är det verkligen så att man inte behöver företagskonto?

Jag behöver inte revisor och är bokföringskunning så jag gör bokföringen själv

Med vänlig hälsning

1 gillning

hej @teenagerwtechinteres vad kul att du har hittat till min sida :slight_smile: Nej, det finns inget lagkrav på det eller så. Du skulle kunna använda ditt privata bankkonto, även om det “anses olämpligt” så finns det ingenting som säger att du inte får ha det så. Kan vara bra att tagga upp/kategorisera transaktionerna i så fall, om det går hos din bank. Hur får du betalt av dina kunder i dagsläget? Tänk på att det kan bli konstigt för dem att betala till en privatperson direkt, men om de inte har några problem med det så är det ju lugnt :slight_smile: Stort lycka till :slight_smile: