Måste man ha lönekonto mm hos sin företagsbank också?

Hej Anna!

Läste din intressanta sammanställning över företagskonton, sitter själv i denna djungel med nyligen höjd avgift hos Svea Bank till 149 kr/mån då jag har en extremt liten EF.

Jag hade tänkt teckna företagskonto hos LF och allt såg bra ut, men så blev jag nekad då de hävdade att jag isf måste samla lönekonto mm också hos dem för att de enligt penningtvättlagen måste ha full insyn i min ekonomi. Du vet kanske redan att det funkar på detta sätt, men jag hade inte en susning och blev väldigt besviken då jag redan har en bank jag är nöjd med. Vet du hur det funkar på andra storbanker, om det brukar vara krav på att flytta dit hela rasket också, eller är FL ett undantag här? Bankkostnaden är för mig en så totalt onödig utgift, då jag egentligen varken behöver uttagskort eller BG-nummer heller.

Önskar dig en fantastisk dag och återigen stort, stort tack för sammanställningen!

Med vänliga hälsningar, Jenny

1 gillning

Hej @Anonym2 vad kul att du hittade till min sammanställning :slight_smile: det är lite tuff marknad just nu för alla - därav höjda avgifter och ökade krav, misstänker jag. Nej - det ska inte vara ett krav att ha hela rasket hos sin företagsbank. Det kan rentav vara osmart i dessa lite osäkra tider att samla allting i en och samma korg om en bank skulle hamna på obestånd - då riskerar du ju allt ditt istället för “bara” privatekonomin eller “bara” företagets ekonomi", så att säga. Det kan vara så att just de du pratar om tillfälligt eller permanent har infört regeln att kunden måste ha allt hos dem, men så är det definitivt inte hos andra banker. Banker älskar ju sina företagskunder och ALLRA helst har de ju såklart en dubbelkund (privat + företag), men näst helst har de ju en enkelkund (privat eller företag), så att säga :stuck_out_tongue: en kund är bättre än ingen kund. Det är ju intäkter för dem, såklart. Sjukt att de utövar påtryckningar för att du ska flytta dit allt, men det är ju bara för att de vill tjäna mer pengar på dig :stuck_out_tongue: såklart. Om du har ett företag i en riskbransch, vilket konsultande definitivt INTE är, så kan de vilja och kräva utökad insyn, men det tycker jag låter superlöjligt i det här fallet då jag misstänker att du har en frilansbusiness. Stort lycka till i varje fall :slight_smile: och bara att fråga på om du undrar över någontin mer!