Hej jag har valt att bli egenföretagare nu efter mycket funderande. Först och främst - tack Anna för fantastiska konsultmäklarlistan!
Till problemet: jag har läst och lärt mig tillräckligt mycket att jag kände mig bekväm med att starta eget AB från grunden under sommaren. Enda problemet är att det verkar vara jääättemånga som håller på med exakt samma sak. Saknar fortfarande bankintyg, hade för mig att det skulle vara 1-2 veckor, har fått höra att det får bli närmare 4-5 veckor nu… sen är det Bolagsverkets handläggningstider, vilka blir nog lika försenade!
Problemet är, nu börjar det dyka upp uppdrag och så och jag överväger att avbryta processen ifall jag skulle få uppdrag, och istället köpa via Fortnox eller dylikt. Men sen så skulle jag vilja ha som bank samma bank som jag har försökt få bankintyg hos. Kan detta leda till ev. strul hos banken? Alltså, om jag avbryter processen och sen köper bolag och ansöker om nytt konto till exakt samma verksamhet? Borde jag välja en annan bank i början för att undvika problem? Vet att man kan börja med t.ex. Cool Company, men problemet är att jag fortfarande har annan lön samtidigt, så tycker det skulle bli dåligt rent skattemässigt, och enskild firma känns lite så där pga. personligt ansvar.
Känner mig lite stressad!! Har någon några tips? Tack och trevlig helg