Vad kostar det att starta ett aktiebolag förutom de 25k?

Hej,

Någon som skulle kunna hjälpa mig med vad det kostar att starta ett aktiebolag med alla registreringskostnader osv? Vet att det kostar 25k att starta AB. Vill veta alla kostnader utanför de 25k.

Tack på förhand!

1 gillning

Utöver aktiekapitalet, som strikt sett inte är en kostnad, utan en skuld som företaget kommer ha till dig som ägare så längre du äger företaget, finns det vissa kostnader som är mer eller mindre ofrånkomliga.

  1. Bolagsverket vill ha 1 900 kronor för att registrera aktiebolaget.
  2. Den bank jag använde mig av ville ha 500 kronor för att utfärda ett bankintyg. Det är ett intyg som behövs för att Bolagsverket ska veta att aktiekapitalet finns och är reserverat, innan företaget har hunnit bli en egen juridisk person. Detta var 2016 års prisuppgift, som kan variera mellan år och mellan banker.
  3. Den bank jag använde mig av ville ha 1 250 kronor för ett “företagspaket”, i vilket det ingår bankkonto, bankgironummer och några andra banktjänster som det kan vara bra för ett företag att ha. Den här avgiften betalades i samband med att företagspaketet sattes upp, och sedan årligen. Priset har varit samma 2016-2023, men det kan variera mellan banker.
  4. Bolagsverket vill ha 250 kronor för att ta in en anmälan om verklig huvudman, d.v.s. den som ytterst äger eller kontrollerar företaget.
2 gillningar

Stort tack @martin för det utförliga svaret :slight_smile:

1 gillning

Tack @fredrik.christensen för frågan och @martin för svaret! :slight_smile: som Martin säger, det är en hel del småkostnader i samband med att starta bolag, men den stora “kostnaden” är ju just aktiekapitalet på 25 000 kronor (som ju inte är en direkt kostnad, som Martin säger, utan någonting du kan få tillbaka om du exempelvis likviderar bolaget, men visst du måste hosta upp den här och nu och den tar från din privata plånbok :P). Notera att de andra kostnaderna kan tas på bolaget (du får använda de 25 000 kronorna ned till dess att du har hälften kvar, dvs 12500, utan att behöva försätta företaget i konkurs). Så fort du får in betalning för första fakturan tar du givetvis alla kostnader relaterade till att driva företaget på företaget(!) och inte privat. Stort lycka till och säg till omdu har några fler frågor! läs gärna min Frilansarguide för att få guidning steg för steg: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon