När behöver man aktiebok?

Håller på att starta eget AB och fick ett brev från Nordiska Värdepappersregistret att jag måste upprätta en Aktiebok. De upplyser mig om att inte ha en aktiebok är straffbart! Är det så? Behövs det verkligen när jag är ensam ägare till alla aktier i mitt eget bolag?

1 gillning

Det är mycket riktigt så att varje aktiebolag måste ha en aktiebok. Det behöver däremot inte vara så särskilt invecklat. I mitt fall är det ett kalkylblad (ett Excel-dokument). Här är ett exempel på hur det kan se ut:

2 gillningar

Ok tack för info. Behöver man registrera aktieboken nånstans eller räcker det att ha den “lokalt” och presentera vid förfrågan? Vem skulle förresten fråga efter den, Skatteverket?

1 gillning

Tack för frågan @pelig och svaret @martin :slight_smile: själva aktieboken behöver du inte registrera digitalt någonstans utan den upprättar, underhåller och förvarar du själv på egenvald plats. I Bolagsordningen ska antalet aktier framgå och hos bolagsverket kan du (frivilligt) även lägga in informationen som finns i aktieboken, men den är inte juridiskt hållbar, som jag förstår det, utan du måste även ha en egen, så att säga. Hoppas det hjälper :slight_smile: och lycka till! /Anna

2 gillningar