Ansöka om F-skatt och registrera moms

Hej,

Jag läste på verksamt.se att man ska fylla i hur stor vinst man tror att aktiebolaget kommer att ha första året. Jag har några frågor på det.

1. Hur ska man veta det?
  2. Hur ska man tänka här?
  3. Vad händer om man skriver för mycket/för lite?

Men sen står det även såhär:
‘‘Om aktiebolaget ska registreras för moms får du hjälp att räkna ut aktiebolagets beskattningsunderlag’’.
Då är min fråga såhär: Om företaget ska registreras för moms behöver man då inte fylla i hur stor vinst man tror att AB kommer att ha?

Tack på förhand!

2 gillningar

Fyll i noll, annars risk att du får betala preliminärskatt.

2 gillningar

Tack @fredrik.christensen för frågan och @ActivoutDavid för svaret :slight_smile: jag håller helt med David. Jag fyllde i noll första året. Det som händer rent praktiskt är att du istället för att betala på förhand får du betala i efterhand, vilket är otroligt mycket bättre första året (men någonting du självklart måste ta i beaktning för annars kan moms och slutskatt osv komma som en chock). Ditt bokföringsprogram har koll på dessa poster som oftast. Läs mer här kring vilka avgifter och skatter företag betalar: här har jag sammanfattat alla: Företagsskatter | By Anna Leijon
Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack @Anna och @ActivoutDavid

En annan fråga angående alla skatter som ska betalas.
När kunden betalar sin faktura och pengarna kommer in på företagskontot och man fyller i sina siffror i bokföringsprogrammet. Sköter då programmet det automatiskt hur mycket man ska betala i skatt och hur betalas detta in? Måste man aktivt föra över pengar till skatteverket?

Tack på förhand!

1 gillning

@fredrik.christensen du frågar nu om momsen, misstänker jag. Du måste aktivt bokföra momsen korrekt (här kan bokföringsprogrammet göra uppskattningar/förslag, men du måste se att det stämmer i enlighet med fakturan/kvittot) och redovisa momsen i enlighet med din momsredovisningsperiod. När du har skickat in din momsredovisning till Skatteverket framgår det hur mycket du ska betala in (eller eventuellt få tillbaka). Läs mer här specifikt :slight_smile: Företagsskatter - Moms | By Anna Leijon