Skatt och moms för egenföretagare

Hej,

Jag håller just nu på med att ansöka om F-skatt men blir osäker på vad jag ska fylla i på dessa två bilder nedan?
Uppskattar om någon vill hjälpa mig här.

Tack!

1 gillning

Om du inte vet vad du kommer dra in till företaget, så kan du sätta omsättning till ett ungefärligt värde. Det är inte superviktigt att det blir exakt rätt.

Omsättning är de pengar som du drar in på företagskontot. T.ex. de fakturor som dina kunder betalar.

Preliminärskatten baseras på Verksamhetens överskott, alltså din omsättning - kostnader, det som är kvar på företagskontot vid årets slut efter att du har dragit av alla dina kostnader. Din lön som du betalar ut till dig själv är en kostnad.

Dessa kan du enkelt ändra i efterhand.

Hur jag har gjort:
De första åren hade jag ingen omsättning på mitt bolag men jag satte ett ungefärligt värde på vad jag trodde. Tror jag satte det till 100,000. Jag visste inte om min webshop skulle dra in något. Sedan satte jag preliminärskatten till 0 eftersom jag inte planerade att gå med vinst (ha något överskott). När jag väl startade konsultandet via mitt bolag så tänkte jag 3 månader in på min uppdrag att nu måste jag ändra preliminärskatten eftersom jag kommer ha gjort en vinst i slutet av året. Dock när jag började fylla i siffrorna slog det mig att om jag inte lyckas få ett uppdrag andra halvan på året så vill jag ändå betala ut lön vilket resulterar i att i slutet på året har jag ändå gjort noll i vinst trots min omsättning. Så som säkerhet har jag valt att ha kvar noll på preliminärskatt för annars måste jag börja betala debiterad preliminärskatt varje månad som kommer äta upp min buffert på företagskontot.

Dessa pengar hade jag fått tillbaka från skatteverket året därpå eftersom du får tillbaka skatt om du har betalat in för mycket, men pengarna gör bättre nytta för mig i form av lön när jag inte har ett uppdrag.

Lyckas jag signa ett uppdrag till andra halvan på året och ser att jag högst troligen kommer gå med vinst, ja då kommer jag ändra min preliminärskatt.

1 gillning

@fredrik.christensen tack för frågan och svaret @Rickard. Jag personligen satte till och med “0” första året. Jag var osäker på om jag ens skulle få några fakturor betalda :stuck_out_tongue: vilket jag såklart dock fick, men var lite osäker på förhand och ville inte anta någonting. Skatt osv korrigeras i efterhand så det är inga problem att göra så.
Mvh,
Anna