Fråga kring investering

I teorin om jag investerar allt som blir över efter lön och andra kostnader till olika fonder och stocks, betalar jag bolagskatten bara när jag säljer dem och har posetivt resultat eller är det på något annat sätt?

1 gillning

Om ditt företag efter ett räkenskapsår har gjort ett överskott spelar det ingen roll hur tillgångarna lagras (t.ex. på företagets bankkonto, i sedlar och mynt eller i aktier fonder – värdepapper), utan du betalar skatt på vinsten direkt. I vardagligt tal pratar man därför ofta om att det företaget kan investera i värdepapper är färdigskattade pengar, eller, annorlunda uttryckt, hela eller en del av företagets balanserade resultat.

Sedan finns det skatter kopplade till själva investeringarna. En strategi är att låta företaget köper värdepapper direkt och då betalar skatt på eventuell värdeökning, om de ökar i värde. En annan strategi är att företaget startar en kapitalförsäkring och investerar i värdepapper genom den. Då betalar företaget ingen skatt på eventuell värdeökning, men däremot årligen någon enstaka procent på kapitalförsäkringens hela värde. Den senare strategin har vissa likheter med investeringssparkonton (ISK), men de finns bara för privatpersoner.

2 gillningar

Bra fråga @Said och tack för ett väldigt bra svar @martin . Jag är också väldigt intresserad av den här frågeställningen, men har inte riktigt kommit igång själv än med det här eftersom jag ofta är ledig så mycket som möjligt och därför ofta “nollar ut” mig efter ett räkenskapsår :stuck_out_tongue: men det senaste året har jag en del pengar kvar så jag ska också titta på möjligheten att investera de pengarna på något sätt. Jag är framförallt intresserad av upplägget med direktpension. När jag har researchat och bestämt mig för hur jag gör med det så ska jag skriva en artikel om det och kan också posta här i forumet, men än så länge är jag newbie och kan inte så mycket inom det här området :slight_smile: men lycka till med era egna investeringar och tack igen för bra fråga och svar!

2 gillningar

Vad är det som gör att man inte kan investera pengar innan de är balanserat resultat? (Eller menar ni att det inte spelar någon roll var pengarna ligger - vinsten måste ändå skattas fram årligen)?

2 gillningar

Jag ser inte att det finns något särskilt som hindrar företaget att placera pengar även innan de hamnar bland det balanserade resultatet. I huvudsak beskattas vinsten årligen, oavsett vilken form företaget medel har, var poängen med mitt förra svar.

2 gillningar

Ahh intressant spaning! Det ska jag verkligen kika närmare på. Tack!

Tack. Finns säkert fler saker som skulle kunna komplicera det, men ville förtydliga om det var så du menade. Tack som sagt :slight_smile:

1 gillning