Vad gör man med alla pengar i bolaget (end-game)?

Som frilansare drömmer man ju om att tjäna gott om pengar på diverse projekt i verksamheten. Så en tanke som slog mig är vad man ska göra vid eventuell framgång där man har mer pengar än man kan ta ut genom att maxa 3:12 och lön.

Visst man kan sätta pengarna på KF för att ha en buffert, men vad tänker ni andra göra med alla pengar ni drar in i bolaget? Mer semester/färre timmar/tidig pension, mer i lön/utdelning (trots mer i skatt)?

Själv tänker jag nog bygga upp en buffert (är ny i gamet), men sen kanske man kan unna sig en högre lön även om det innebär mer skatt och eventuellt gå ner lite i arbetstid.

1 gillning

Hej @B-sotto och tack för din fråga! Mycket bra och trevlig fråga :wink: jag själv är en ledighetsmaximerande frilansare så jag lägger mycket av mitt överskott på att betala ut lön till mig själv när jag inte har något uppdrag (och då jobbar jag på mina egna projekt och företag, som exempelvis annaleijon.se, flowby.io och teamo.se samt min egna podcast Techskaparna för att nämna några). Jag vet många som skaffar investeringssparkonto i företaget också samt sparar till pensionen. Många seniora går ned i arbetstid, precis som du säger. Vissa outsourcar sina egna grejer (tar in underleverantörer) i större utsträckning för att få mer tid över också. Det finns en UPPSJÖ av fantastiska grejer man kan göra med överskottet i verksamheten :slight_smile: som man ju inte kan när man harvar på som anställd i ekorrhjulet och får en månadspeng istället. Det är en av de finaste grejerna med att vara egen, i min mening. Många förverkligar sina hobbyambitioner/entreprenörskapsambitioner och försöker starta upp produktbolag. Vissa är supernöjda med att “bara” frilansa och höjer lönen, precis som du säger. Det här kan vi snacka om hur länge som helst :wink: men en sak är säker - det är inget problem att hitta någonting värdefullt att göra med överskottet i varje fall. Stort lycka till och grattis till att bli egen! Du kommer itne ångra dig. Ha en fin dag :slight_smile:

1 gillning

Du kan inte öppna ett ISK via företag, kanske menar du aktiedepå eller kapitalförsäkring?

1 gillning

@Notbussen oj, ja precis, tack :slight_smile:

Du gör vad du vill rätt och slätt (utifrån gällande lagstiftning etc.). Överskott är ju lyx. Listar ett par alternativ som jag sett:

  • Investera i nätverk/hitta nästa (ev. bättre) uppdrag, investera i utbildningar och certifieringar, bättre kontorslokal, etc.
  • Buffert (åtminstone 3+ månader, vissa har flera års buffert)
  • Se till att fylla alla förmåner man kan ha som anställd (t.ex. maxa pensionsavsättningar)
  • Gå ned i arbetstid/ta långsemester utan att sänka sin lön
  • Plocka ut mer från bolaget (för att få tillgång till pengarna privat), dvs höja lönen och utdelningen
  • Investera överskottet i aktier eller andra bolag
  • Investera överskottet i egen verksamhet, exempelvis “bygga produkt” eller experimentera med olika områden som idag kanske inte är lönsamma, eller använda bufferten för att våga anställa (med förhoppningen att i framtiden bli lönsam med det) utan att själv direkt behöva gå ned i lön
2 gillningar

Ett alternativ kan vara att investera överskottet och ta sedan ut det som “tidig pension” senare, i form av att du fortsätter betala ut lön till dig själv när du inte längre arbetar.

1 gillning