På bänken för första gången - vad gör man nu?

Hej! Jag startade mitt AB för lite mer än ett år sen mycket tack vare Annas starta eget guiden.

Nu sitter jag på bänken och undrar vad man ska göra?

A: Frysa bolaget och ta ut A-kassa under tiden?

B: Svälja stoltheten och ta en anställning?

C: ha ta tålamod och vänta på nästa uppdrag (men äta upp ens vinst som man har i buffer).

Jag jobbar som CAD-ingenjör mot tillverkningindustrin. När jag startade mitt AB sep 2024 skrev jag på ett 1-års kontrakt. Vilket resulterade i bra erfarenhet samt när kontraktet gick ut en vinst motsvarande en buffert på 7 månader. Hur skulle ni se på den vinsten? Är den till för buffert just för sånna här lägen eller vill man skydda vinsten genom att frysa bolaget? Hur komplicerat är det att frysa bolaget ?

Just nu är marknaden konstig. För 1 år sen när jag fick uppdraget hade jag flera alternativ. Nu ser marknaden tuffare ut. Ännu tråkigare är att jag hade två intervjuer förra veckan och bägge kunder var intresserade men när det var dags för förhandling kom det ut konsultstopp hos bägge kunder! Jag har varit i kontakt med de flesta konsultmäklare i min bransch i Sverige och det känns som jag har provat alla alternativ. Även när man kontaktar slutkund själv säger de flesta att de inte tar in konsulter. Är det så här det brukar vara? Eller tror ni det vänder snart?

Jag har jobbat 5 år som ingenjör varav 3 år som konsult och av det 1 år som egen.

Under de 3 åren som konsult har jag haft en beläggning på 97%. säg att det skulle ta 1-3 månader att hitta ett nytt uppdrag så har jag fortfarande över 95% beläggning. I min bransch (mekanik konstruktion) är det generellt långa uppdrag. Har jobbat med 1-års kontrakt i taget.

Om jag tolkat det rätt är det flest IT-konsulter i detta forum och om jag gissar rätt så är det oftast kortare projekt i IT-branschen?

1 gillning