På bänken för första gången - vad gör man nu?

Hej! Jag startade mitt AB för lite mer än ett år sen mycket tack vare Annas starta eget guiden.

Nu sitter jag på bänken och undrar vad man ska göra?

A: Frysa bolaget och ta ut A-kassa under tiden?

B: Svälja stoltheten och ta en anställning?

C: ha ta tålamod och vänta på nästa uppdrag (men äta upp ens vinst som man har i buffer).

Jag jobbar som CAD-ingenjör mot tillverkningindustrin. När jag startade mitt AB sep 2024 skrev jag på ett 1-års kontrakt. Vilket resulterade i bra erfarenhet samt när kontraktet gick ut en vinst motsvarande en buffert på 7 månader. Hur skulle ni se på den vinsten? Är den till för buffert just för sånna här lägen eller vill man skydda vinsten genom att frysa bolaget? Hur komplicerat är det att frysa bolaget ?

Just nu är marknaden konstig. För 1 år sen när jag fick uppdraget hade jag flera alternativ. Nu ser marknaden tuffare ut. Ännu tråkigare är att jag hade två intervjuer förra veckan och bägge kunder var intresserade men när det var dags för förhandling kom det ut konsultstopp hos bägge kunder! Jag har varit i kontakt med de flesta konsultmäklare i min bransch i Sverige och det känns som jag har provat alla alternativ. Även när man kontaktar slutkund själv säger de flesta att de inte tar in konsulter. Är det så här det brukar vara? Eller tror ni det vänder snart?

Jag har jobbat 5 år som ingenjör varav 3 år som konsult och av det 1 år som egen.

Under de 3 åren som konsult har jag haft en beläggning på 97%. säg att det skulle ta 1-3 månader att hitta ett nytt uppdrag så har jag fortfarande över 95% beläggning. I min bransch (mekanik konstruktion) är det generellt långa uppdrag. Har jobbat med 1-års kontrakt i taget.

Om jag tolkat det rätt är det flest IT-konsulter i detta forum och om jag gissar rätt så är det oftast kortare projekt i IT-branschen?

1 gillning

Det finns inget särskilt sätt att frysa bolaget, pausa bolaget, göra bolaget vilande eller dylikt. Vill du inte ha kvar bolaget kan du likvidera det eller sälja det.

Min bild är att man har ett arvode som inte bara täcker lönen för den tid man arbetar för en kund, utan även avsättningar för semesterdagar, sjukdagar och de dagar då man är mellan uppdrag. Att ha en buffert som täcker sju månader av lönekostnader är således helt i sin ordning.

Vad är det du vill skydda vinsten från?

1 gillning

Tack för snabbt svar!

Hur vanligt är det att konsulter ansöker om A-kassa mellan uppdragen?

Jag ringde A-kassan och dom sa att man behöver inte stänga ner företaget. Bara att man på heder och samvete inte aktivt jobbar med företaget förutom bokföring.

Då tänker jag att man kan leva på A-kassan och slipper äta av från sin vinst i företaget.

Vad tycker ni?

1 gillning

Tack @Mekanik-konsult för dina frågor och @martin som svarar så bra :slight_smile: jag håller helt med Martin! Att sitta på bänken är en naturlig del av att vara egen och jag gör det med glädje. Jag brukar ta ledigt flera månader per år och jobba på egna grejer och betala ut lön som vanligt dessa månader. A-kassa har jag aldrig tagit ut och skulle nog aldrig göra det heller om det inte är KRIS. Jag hade hellre tagit en anställning än tagit ut A-kassa. Ibland är det flera månaders glapp mellan uppdrag och det tycker jag är helt naturligt - njut av tiden istället för att bli stressad. Det finns ingen stolthet i att ha 99% beläggningsgrad - det tycker jag bara låter jobbigt. Det är en kvarleva från tiden då man var anställd på ett konsultbolag och de var superstolta att de lyckades hetsa ut alla sina stackars anställda små konsulter med minimalt glapp mellan uppdragen för att det är ju en REN kostnad för dem. Som egen kan man välja att investera den tiden i egna grejer istället (jag bygger ju mycket egna bolag och har andra intäktsströmmar som genererar cash i ni bolaget). Eller njut av att vara ledig? Det här är ju det sköna med att vara egen :stuck_out_tongue: du kan bestämma vilka uppdrag du vill ta. Jag tror det kommer lossna för dig snart och det är jättebra att du kontaktar både mäklare och direkta slutkunder och skickar med ditt CV och frågar om de har behov som matchar din profil - fortsätt så och ligg på dem. Jag hade ringt dem och kollat läget och verkligen varit på så att de ska ha din profil top of mind.

Mjaa, jag gillar korta projekt. De flesta har nog uppdrag som sträcker sig över ett eller fler år, även inom IT :).

STORT LYCKA TILL NU :smiley: