Frågor från blivande frilanskonsult

Hej jag kommer snart gå från anställd konsult till underkonsult för första gången.
Jag har läst frilansguiden flera gånger om men har några frågor.

  1. Hur vanligt är det att mekanik-konstruktörer dvs maskiningenjörer blir underkonsulter?
    Jag har träffat många ute på fält men när man läser online så verkar IT-konsulter överrepresenterade men vi maskinare underrepresenterade.
    Det jag menar är att det finns väldigt lite information online om hur maskiningenjörer går från anställd till underkonsult samt vilka mäklarfirmor som finns.
    Vad har ni fått för intryck av min branch? Är det bra för oss att vi är lite “nischade”?

  2. Är det sant att jag kommer behöva gå 3 månader ut lön?
    Min uppsägningstid är 1 månad och förväntar mig kunna börja på nya uppdraget under mitt eget AB alltså om 1 månad. Men jag har hört att man får vänta 3 månader tills kunden faktiskt betalar fakturan?
    Så då måste jag leva på egna sparpengar i 3 månader?

  3. Hinnar jag starta eget AB på 1 månad?

  4. I dagsläget är jag anställd av Firma A där jag har ett uppdrag. Det nya uppdraget jag hittat där jag vill gå in som underkonsult är hos Firma B. Det jag undrar är hur vanligt är det att min nuvarande arbetsgivare Firma A erbjuder mig konvertera från anställd till underkonsult för samma nuvarande uppdrag?
    Värt att nämna är att för maskiningenjörer är uppdragen ofta väldigt långa (ca 1 år).
    Mitt nuvarande uppdrag har jag fortfarande minst 6 månader kvar på men kan bli förlängt också.

1 gillning

Hej @Mekanik-konsult vad kul och tack för din fråga! Grattis :smiley:

  1. Jättebra fråga. Då måste jag nästan be dig beskriva din bransch lite mer konkret. Vad är det du gör? Jag har dålig förståelse och insyn i branschen tyvärr. Det finns massvis med mäklare som är mer nischade åt det hållet. Många är väldigt stora. Jag har skrivit “industri” på några mäklare i min lista. De jag TROR kan hjälpa dig få uppdrag är Afry, Combitech, Randstad, Sigma, mfl, men du får nog göra lite research själv på deras hemsidor och höra av dig till dem för att få slutgiltigt besked i frågan :slight_smile: kolla fler här:
  1. Nej, det behöver du absolut inte OM du hittar ett uppdrag som klaffar med när du jobbar din sista dag som anställd. JAg gjorde sista dagen som anställd på fredagen och började frilansa på måndagen. I värsta fall brukar jag säga att det kan ta tre månader, eller att du ska låta det ta tre månader. Du måste spara en buffert så du klarar dig tre månader, men självklart försöka hitta uppdrag under din uppsägningstid också!! Om du inte hittar ett uppdrag på inom någon månad får man nästan samtidigt kolla efter andra anställningsmöjligheter också - alltså vanlig anställning. Jag vet inte alls hur säkert det är i din bransch så jag vågar inte uttala mig mer om dessa 3 månader. Det brukar jag säga räcker inom tech.

  2. Njaaa, nu kanske det är kort handläggningstid hos Skatteverket mfl så då kanske det går att få upp på en månad, men du måste ju också ansöka om f-skatt och moms och sådär samt starta företagskonto hos en bank och det tar också tid. Starta ditt bolag så snart som möjligt! Det finns inga garantier. Det kan dra ut på tiden också. Kanske max 2 månader, skulle jag tro - givet att det inte är några komplikationer.

  3. Att få börja underkonsulta hos nuvarande arbetsgivare har jag hört talas om. Det är inte supervanligt. Det beror helt på din arbetsgivarens profil. Har de andra underkonsulter redan i dagsläget? I så fall är det ju sannolikt att de är villiga att köra det upplägget även för dig. Andra är renodlade konsultfirmor och vill inte vattna ur sin modell genom att ta in underkonsulter, men det beror helt på. Svårt att säga någonting konkret.
    Men min fråga blir: VARFÖR skulle du vilja gå som underkonsult hos din nuvarande arbetsgivare om du har hittat ett annat uppdrag som inte är via dem? Allra helst vill du ju ha direktkontrakt med kunden och inte behöva betala någon mellanhand någonting, vare sig mäklare eller tidigare arbetsgivare? det är som att ge bort gratispengar om du redan har landat uppdraget (det är ju det som är det svåra) så varför ge bort pengar till dem?

Stort lycka till nu :slight_smile: Hoppas du blev lite klokare i varje fall!

MVh,
Anna

1 gillning

@Mekanik-konsult jaha, vad intressant :slight_smile: jag har inte hört så mycket om den här branschen tidigare så det är verkligen roligt att lära sig mer om.

  1. Jag förstår. Tråkigt att man måste gå via konsultmäklar, men det är vanligt bland stora företag. De vill inte ha underleverantörer som är pyttesmå. De ser det som en liability. 15% var saftigt. Inom tech är det snarare 10%som är vanligt att mäklarna tar. Se om du kan förhandla ned den!
  2. Vad tråkigt att det tar sådan tid. Jag hade också en kund en gång som hade 90 dagars fakturaperiod stipulerat i kontraktet. Det är helt sinnesjukt. De gör det för att kunna sitta på pengarna lite längre och för att de KAN göra det. Leverantörerna vill jobba med dem ändå för att de är så stora. Det är synd när de utnyttjar sin ställning på marknaden på det sättet. Du kan däremot alltid sälja din faktura. Det kostar såklart en liten slant, men om du vill få betalt direkt så kan du sälja den. Finns många företag som är villiga att köpa fakturor om de får lite betalt för det. Jag har aldrig testat detta dock.
  3. Att starta ett aktiebolag under anställningen ser jag inga som helst problem med. Vad ska din arbetsgivare hota med? Att säga upp ditt kontrakt? du är redan halvvägs genom dörren. Det här gör arbetsgivare för att försöka ytterligare låsa in dig. Det kan de också göra för att du är liten och de är stora. De kan inte stämma dig för att du startar ett AB samtidigt som du är anställd, om du trodde det. De vill inte gå igenom en sådan rättsprocess som kostar massa pengar och skapar otroligt dålig employer branding. Skulle de hota med det skulle jag hota tillbaka med att gå till pressen, typ. Att chefen säger det är intressant, men motfrågan måste bli “vad är konsekvensen i så fall?”. Vad är det rent konkret som kommer hända? Svaret är ingenting. De kommer eventuellt bli sura OM de får reda på det. Hur ska de få reda på det? Det är inte som att de sitter och googlar på ditt personnummer och “AB” varje dag.
  4. Låter bra! Smart. Om de inte väljer att erbjuda dig det så kanske de inte gillar den setupen, utan vill vara ett renodlat konsultbolag utan underkonsulter. Det är det många som vill. Det beror helt på deras affärsmodell. Jag tycker det låter smart! Vad finns det för mäklare i din bransch och hur får ni reda på dem?

/Anna