Frågor om att starta "vilande" företag (f-skatt och moms)

Hej!

Jag har startat ett AB (dvs. fått godkänt på anmälan till Bolagsverket) för konsultande, som jag tänkte gå över till från vanlig anställning om ca ett år.

När jag ska fylla i nyanmälan på verksamt.se (se bild) får man frågan om man ska bli registrerad som arbetsgivare (som jag förstått att man måste vara för att kunna betala ut lön till sig själv).

Kan jag fylla i att verksamheten ska bedrivas utan anställda nu (första året, tills jag säger upp mig) och sen göra en uppdaterad anmälan, när det börjar närma sig?

Eller borde jag svara att den ska bedrivas med anställda, och vad ska jag då skriva för datum för första löneutbetalning (och är detta bindande, eller bara uppskattat)?

Eller har jag helt enkelt gjort fel som startat bolaget så tidigt - borde jag avveckla det, vänta tills jag byggt upp min buffert på tre-sex månaders utgifter och starta igen då (när jag kan ange mer säkra svar)?

Tack på förhand för svar på frågorna, alternativt hänvisning till vilken typ av firma som kan hjälpa mig med frågorna (redovisningskonsult?)! :slight_smile:

Med vänliga hälsningar,
J

1 gillning

Det är bra att du startar företaget före årsskiftet, eftersom du då kan tillgodoräkna dig utdelningsutrymmet för 2023. Det kan du inte göra om du startar företaget om några månader, inne i 2023, eftersom du då inte har ägt företaget under hela kalenderåret 2023. Här kan du läsa mer om det:

Du kan välja att låta arbetsgivarregistrera företaget nu eller senare. Det spelar ingen roll när du gör det, så länge det är gjort före första löneutbetalningen. Om du gör det nu behöver du skicka in en arbetsgivardeklaration varje månad, även de månader du inte betalar ut någon lön. Det går bra att ta i stort sett vilket datum som helst – du förbinder dig inte att betala ut någon lön vid det datumet. Om du gör det senare går du in och registrerar företaget som en arbetsgivare då. Det är egentligen en ansökan du gör, så i teorin kan den nekas, men jag har inte hört talas om att det händer.

1 gillning

@ensomundrar tack för din fråga och tack för utförligt svar @martin :slight_smile: håller med om det Martin säger förutom att jag kan tillägga att udetlningsutrymmet gäller om du har ett räkenskapsår som sammanfaller med kalenderåret, vilket du inte nödvändigtvis behöver ha, även om de flesta har det. Så med andra ord går det att starta bolag senare, men tillgodogöra sig utdelningsutrymmet från starten ändå om man har brutet räkenskapsår. Sedan vad gäller dina övriga frågor håller jag med Martin. Det blir väl lite mer “pappersarbete” för dig nu när du startar bolaget nu istället för senare, men skönt också att vara igång, tänker jag. Det brukar ta sån himla tid att starta bolag och få allting godkänt så det kan verkligen vara en god idé att göra det på förhand - flera månader innan sitt första uppdrag. Läs mer i min Frilansarguide kring hur du startar bolag osv :slight_smile: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon stort lycka till!!