Bolagsnamn, hur ska man tänka?

Hej!

Jag håller på och filurar på bolagsnamn. Jag har förstått att många tar sitt eget namn, t ex Erik Svensson AB. Personligen tycker jag det känns roligare att hitta på ett eget namn och dessutom kanske det ser bättre ut om man i framtiden anställer någon.

Men hur tänker ni? Vilka för och nackdelar ser ni i denna fråga?

2 gillningar

Hej @peachbubble :slight_smile: vad roligt! Det är ju det roligaste med att starta företag haha. Jag ville ta mitt namn, Anna Leijon AB, men det var upptaget, fick jag reda på av Bolagsverket. Jag försökte kontakta henne om att byta, men det är nog inte så många som orkar bry sig om att byta just bolagsnamnen när man är så små och det egentligen inte spelar så stor roll :stuck_out_tongue: jag har ju domänerna annaleijon.se och annaleijon.com och det är ungefär tusen gånger viktigare än bolagsnamnet (om man vill marknadsföra sig och skapa content och sådant som jag håller på med). Poängen är att bolagsnamn är väldigt oviktigt om man ska frilansa. Jag skaffade ju istället bolagsnamnet “roawr AB”. Det anspelar lite på mitt namn ändå. Anledningen var att jag var sugen på att bygga produkter och eventuellt släppa någon techprodukt längre fram under mitt bolagsnamn och då passade det sig med ett “produktigt bolagsnamn”. Tror att du kanske är lite i de tankebanorna själv? det går alltid att byta namn senare (om det man vill byta till är ledigt), men det kostar en administrationsavgift på någon tusenlapp eller så. Det är väldigt svårt att pinpointa ett lämpligt produkt/företagsnamn redan nu om du inte vet vad din framtida verksamhet ska hålla på med :stuck_out_tongue: men om du bara ska frilansa spelar bolagsnamnet typ ingen roll alls, är det krassa svaret. Stort lycka till och tack för din fråga :slight_smile:

Funderade “för mycket” (egentligen kan man bara ta ett namn som kommer vara ledigt - t.ex. “Erik Ovanligtefternamn Konsult AB”) och kom fram till att en av de viktigare bitarna är att “du ska vilja leva med det”. Annas exempel är bra, det är något personligt och därför trevligt.

Jag tog en variation på ett smeknamn jag haft som liten, men som också låter som ett “produktigt” namn, då jag tänker att jag kan vilja ha möjligheten att anställa och/eller jobba med produkter i framtiden.

1 gillning

@simon tack för ditt tillägg till diskussionen​:hugs::raised_hands: får jag fråga vad ditt bolagsnamn är?

Men bottom line är, som vi diskuterat, att om du vill frilansa spelar det ingen roll alls (whatsoever!!), Men visst vill du göra andra saker också finns det en anledning att tänka till, men du kan alltid byta för en billig peng så, in My mind, spare you the hustle to think about that now och bara go for something nu! För att komma igång och senare kan du åtgärda det :slight_smile: när som helst!:ok_hand::hugs::raised_hands: