Jag kommer att arbeta som frilansare och fakturera företaget jag jobbar på nu. Något de har gått med på sedan de vill behålla mig. Men jag har många frågor.
Ska företaget startas på Åland eller Finland?
Tryggheten i att ha en arbetsgivare är skön, men att vara ensam gör att jag känner mig sårbar. Hur ska kontraktet skrivas så jag skyddar mig?
Ska jag sälja mina tjänster som EUR eller SEK?
Vilken typ av företagsform skulle du rekommendera?
Jag har försökt google men jag tror, och hoppas att någon har gått en liknande väg som kan kasta lite insikt och hjälpa mig! Jag betalar gärna för mödan om du har insikter!
Är företaget (din uppdragsgivare) registrerat på Åland eller Finland? Åland och Finland är samma land och har samma företagsregler, antar jag, så det borde inte spela någon roll(?) men jag är ingen expert på det området. Sitter du fysiskt i Sverige, Åland eller Finland? Det land där du sitter fysiskt kanske ditt företag borde startas i.
Kontraktet kommer de att skriva åt dig och du får gå igenom det och se om du tycker det ser okej ut eller om du vill diskutera någonting. Det är bättre att vänta till dess att de presenterar sitt förslag på kontrakt och läsa igenom det då - jämför det med ditt tidigare anställningskontrakt och se skillnaderna själv svart på vitt.
Det kommer troligtvis din uppdragsgivare att säga till dig hur de vill göra med den grejen - det framgår i kontraktet allt som oftast.
Aktiebolag för de allra flesta, men det beror på hur mycket du ska fakturera. Är det över 1 MSEK per år är det aktiebolag och annars enskild firma. Det är de två alternativen.
@cristobal Tack själv för frågan! Ja, väldigt många går vi mäklare och de är alla listade på min hemsida: Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon
vilka - beror på - de verkar i olika nischar och olika branscher osv - en del framgår i kolumnen “bransch” i min lista. vilken nisch har du?