Borde man starta AB innan årskiftet?

Om man planerar att börja frilansa som tidigast runt hösten 2023, är det fördelaktigt att sätta upp ett AB redan nu? Har läst något om att det ska tillåta mer utdelning i framtiden, men osäker om det stämmer, samt om det finns några andra för/nackdelar.

Jag antar att bokföringen blir simpel när företagen inte gör något också!

1 gillning

Ur ett beskattningsperspektiv för dig som privatperson är det en fördel att ha ägt sitt företag i många kalenderår. Jag skrev lite om det här:

Bokföringen blir inte särskild komplicerad om företaget inte aktivt bedriver verksamhet. Dessutom, start du företaget nu och har ett räkenskapsår som löper januari-december (man kan ha andra konstellationer, till exempel juli-juni) får du ett förlängt första räkenskapsår, så att det löper från exempelvis den 26 november 2022-31 december 2023. Du behöver alltså inte upprätta en årsredovisning eller lämna in en inkomstdeklaration för företaget förrän våren 2024.

1 gillning

Stämmer det där med utdelningsutrymme även om man aldrig behöver använda förenklingsregeln (3:12?) utan kan gå direkt på huvudregeln?

Om du är osäker på när du ska starta företaget, men relativt säker på att du vill göra det - gör det.

1 gillning

@Blank tack för din fråga :slight_smile: och tack också @Simon och @martin för era svar. Jag håller helt med. Det är supertrevligt att kunna spara utdelningsutrymmet och nyttja vid ett senare tillfälle - speciellt om man driver en egenkonsultverksamhet eftersom inflödet av cash då inte brukar vara största problemet, utan snarare att få ut pengarna ur bolaget på mest effektivt sätt, så att säga. Här är utdelning i kombination med lön det allra bästa (det vill säga, mest skatteoptimerat - du betalar helt enkelt minst skatt på det viset). En annan bra grej att veta är att utdelningsutrymmet sparas och växer med 3 % per år om du inte nyttjar det (kanske att de höjer den siffran i rådande inflationsläge, men det har varit 3 procent tidigare år). JAg skriver lite mer om företagsskatter och speciellt kring utdelning i de här artiklarna:

Lycka till!!

De två reglerna styr storleken på utdelningsutrymmet, och inte huruvida det “är en grej” eller inte.

1 gillning

En följdfråga på dessa frågorna. Går det att tillgodoräkna sig utdelning för flera år tillbaka? Om om jag ex går in i kalenderår tre nu efter årsskiftet?

1 gillning

@Robin hej och tack för din fråga och ja. Utdelningsutrymmet sparas :slight_smile: