När borde jag säga upp mig?

Hur timar jag min uppsägning bäst och gör konverteringen till att börja frilansa? Finns det bättre och sämre tidpunkter? Är det någonting annat jag ska tänka på med tidpunkten för uppsägning?

Jag hade uppdrag innan jag sade upp mig, men jag var också anställd konsult innan och visste att mitt uppdrag skulle avslutas. Det fanns då ingen rimlig anledning för konsultbolaget att tvinga kvar mig (eftersom mitt uppdrag var slut) och jag ändå ville gå även om uppsägningstiden på tre månader inte hade gått ut än. Om du kan rekommenderar jag dig att säga upp dig efter att du har hittat ett uppdrag, men det är inte alltid så lätt. Jag skriver lite mer om detta i min Frilansarguide på min hemsida: Frilansarguiden - Hur du blir frilansare | By Anna Leijon

1 gillning

Gäller väl att hålla alla parter så nöjda som möjligt för att maxa sina chanser att göra en smidig övergång tänker jag, om man vill göra saker “on the fly” :slight_smile: Gamla/nya kunden och gamla/nya chefen (där nya chefen = du).

1 gillning

@simon det har du verkligen rätt i :slight_smile: det finns också olika tider på året som är mer gynnsamma att bli frilansare under (dvs då det finns som flest uppdrag ute) och det är, enligt min erfarenhet, efter sommaren i augusti/september och i december/januari. Då måste alla snabbt få in folk till alla nya initiativ som ska dras igång :stuck_out_tongue: håller du med? Sedan kommer det ju ändå ut uppdrag under hela året också, givetvis.

Ja, jag visste att mitt uppdrag skulle ta slut i december, och hade flera nya på gång ett tag innan januari började. Det var i samband med det jag på allvar gjorde slag i saken att starta eget, även om det var en process.

Så “rätt tid på året” är rimligt. Jag skulle gissa att december/januari är absolut bäst, eftersom det är ett lämpligt tillfälle för både slut/start av uppdragen. (På sommaren är det ju ett längre uppehåll mellan projektavslut/projektstart, ofta)

1 gillning

@simon jag håller med! Roligt att höra din story :slight_smile: jag slutade också i december som anställd konsult och började frilansa i januari!