Hej gänget!
Jag har konsultat under mitt egna AB under ett antal år men nu har jag fått fast anställning. Jag har haft en revisor som har hjälpt till med bokföring, bokslut, årsredovisning, osv under tiden jag har kört på som egen konsult, men nu kommer det inte hända så mycket i bolaget så det känns rätt ovärt att betala för revisorn. Jag vill inte heller stänga ned bolaget ännu för jag tänker att jag kanske vill använda den i framtiden igen (och för att spara utdelningsutrymme) eller typ köpa saker via bolaget och slippa betala moms. Så till min fråga, vad är bästa sättet att sköta bokföringen och årsredovisningen för ett bolag i den här situationen? Är det något annat jag behöver ha koll på så att jag inte åker på något hos Skatteverket? Jag vill egentligen inte hålla på med det själv.
Tacksam för input
Heej @Gustaf_H tack för frågan och grattis till anställningen! Det här är en jättebra fråga. Jag har alltid bara gjort allting själv och det är svårt att ge en helhetsbild av vad det innebär - även i minimalfallet, som i ditt fall. Såklart man inte vill betala dyra redovisningstjänster om man knappt använder det alls. Jag tror kanske du borde sätta det som “vilande” eventuellt ALTERNATIVT att du har det som vanligt och sköter det själv. Oavsett bör du rapportera in att du inte avser ha någon anställd och inte ska behöva betala debiterad preliminärskatt och knappt någon moms osv framgent. Då försvinner en del rapporteringar till skatteverket som du annars hade behövt göra. Jag kan inte rekommendera någon tjänst för minimal bokföringshjälp för vilande bolag dessvärre… men det kanske finns(?). Finns det inte sådana som tar betalt per timme? Det kanske vore lämpligt i ditt fall eventuellt? Jag hade ju bara gjort allting själv, men det gör jag ju redan i fallet då det är aktivt. Det är inte så svårt eller jobbigt. På Skatteverkets “mina sidor” där du loggar in brukar det stå vad du behöver göra härnäst under “att göra” typ. Där kan det vara bra att gå in och checka några gånger per år så vet du vad som kommer härnäst liksom. Någon annan som har ett bra svar till Gustaf? Jag ska höra runt och återkommer kanske med ett bättre svar. Lycka till oavsett
Hej igen, fick genast detta svaret: Tror att både Wint och Rebelwork har något för vilande bolag:
Priser & Paket (299kr/mån)
hoppas det hjälper
Tack @Anna för bra info och tips på tjänster som jag kan hjälpa mig! Efter att jag skrev mitt inlägg så fortsätta jag att googla runt och hittade också till Wint. De har ett upplägg för “holdingbolag” som skulle passa mitt bolag, dock kostar det 890kr i månaden, vilket jag tycker är alldeles för dyrt. MEN, jag hittade också till ett bolag som heter Stowit som är precis vad jag letade efter så jag signade upp mig på deras tjänst och jag är nöjd hittills. Rebelwork hade jag inte koll på innan och verkar jämförbar med Stowit.