Mentor sökes: allt som rör skatteverket och bokföring

Hej! Har någon tips om en empatisk och kunnig betald mentor för allt som rör Skatteverket och bokföring som enskild? (Även bättre om personen kan lite om aktiebolag också.) Är nybörjare och lär bäst i interaktivt samtal med någon kunnig.

1 gillning

Hej @Micke och tack för din fråga. Jadu, det finns väldigt många som håller på med bokföring och redovisning - allt från större reodvisningsbyråer som säkert kan skaka fram någon åt dig till frilansande småföretagare som tar sig an enskilda kunder. Kanske en fråga som lämpar sig att ställa på Linkedin till ditt nätverk? Folk brukar vara så hjälpsamma där och alltid är det någon som känner någon. Annars - googla på redovisningsbyrå och skicka ett mail till första bästa :stuck_out_tongue: det är inte rocket science så det är inte svårt att hitta någon som kan detta ämne. Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack @Anna :slight_smile:

Har skrivet till redovisningsbyrårer och andra organisationer, fast inga verkar vilja erbjuda mentoring. Dom vill gärna erbjuda att göra bokföring, moms, deklarationer etc. åt mig, dock inte att lära mig hur jag kan göra på egen hand. Jag tycker också dom människorna borde säkert finnas någonstans, men jag har inte hittat dom ännu.

1 gillning

@Micke spännande! Näe, det är klart att de inte vill göra dig självförsörjande :stuck_out_tongue: men jag kan också tycka att de borde finnas någonstans. Vet att Skatteverket har gratisutbildningar som man kan gå på. Vet ej hur bra de är dock. De är i allmänhet väldigt bra på att svara på frågor, tycker jag, så jag brukar höra av mig till dem med diverse frågor. Det kan ju du också göra :slight_smile: Om du ska använda ex bokföringssysemet Bokio finns ju Facebook-gruppen Bokio där du kan ställa alla frågor du kan tänkas ha. Om du har några konkreta frågor kan du ställa dem här också.
Jag själv inklusive fler som är självlärda är kanske inte så självsäkra att man vill lära upp någon annan och ta betalt… Så duktig känner jag mig inte även om jag har lärt mig den hårda vägen att rådda mitt eget lilla företag. Det man gör är väl bara att googla, googla och åter googla och läsa på och så lär man sig den vägen. Det är svårt att vara självförsörjande och självlärd utan att kunna googla frågor man har så det är nog lika bra att börja :wink: Lycka till oavsett!!

1 gillning