Tips på böcker etc. för att lära sig mer om skatteplanering

Hej!

Jag undrar om några här har tips på bra böcker etc. för att lära sig mer om skatteplanering för fåmansbolag?

1 gillning

Hej @Rudas och tack för din fråga :slight_smile: jag har inga tips alls, tyvärr. Jag googlar och använder framförallt källor som Skatteverket, Bolagsverket, Verksamt mm och helt enkelt mer seriösa källor. Jag tror kanske inte att folk kallar det för “skatteplanering”, eftersom det har en lite negativ klang, men snarare bokföring rent allmänt. Jag har ibland kallat det för skatteoptimering för att hitta på ett eget ord med förhoppningsvis mindre negativ klang :stuck_out_tongue: med det sagt, jag tror alltså inte att någon kallar det för “skatteplanering” så kanske svårt att hitta böcker som uttalat säger sig handla om det hehe. Varför vill du ha just böcker? Skatteverket har ibland gratiskurser som jag har hört har varit bra (jag har dock aldrig gått någon sådan). Finns olika sätt att lära sig mer på :slight_smile:

Ah smart! :grinning: Jag är egentligen intresserad av alla möjliga typer av medium för att lära mig mer om detta. Det känns spontant som att det är ett ganska tungt ämne i sin helhet, och då vissa utbildar sig inom detta så tänkte jag att det borde ju finnas bra (men också mycket) böcker inom ämnet. Men tack för tipset om Skatteverket, Bolagsverket m.m, jag ska kika in det!

1 gillning

Gör så och lycka till @Rudas :slight_smile: om det är för att hantera ditt egna fåmansbolag finns alltid alternativet att outsourca bokföringen helt och hållet för någon tusenlapp i månaden eller så. Jag gör allting själv och kan bara konstatera att man verkligen kan grotta ned sig i det ämnet hur långt som helst. I slutändan kan man ändå vara helt säker på att man troligtvis betalar för mycket skatt ändå för att man har missat någon undantagsregel och så vidare. Hur mycket tid vill man lägga, hur mycket ens tid kostar och hur tråkigt/roligt tycker man det är, är väl i princip ramar att förhålla sig inom och hitta en lämplig nivå för en själv, liksom. Lycka till som sagt :slight_smile:

Hej!

Jag har läst ett antal BL böcker (Ekonomiböcker - Böcker & e-böcker inom ekonomi & företagande - Björn Lundén) och skulle rekommendera dem om man vill lära sig mer om hur man drivet eget (men Annas texter sammanfattar mycket av det som är värt att tänka på också så man kommer långt på det). Har också funderat på vilka andra alternativ som finns, men BL är vad jag har mest erfarenhet av nu. Att gå direkt till källan, t.ex. skatteverket är också ett bra alternativ men kanske inte lika samlat och urplockat då.

Givet dina önskemål så har de boken “Fåmansföretag & Skatteplanering”. “Eget aktiebolag” är också en bra start om man ska starta/driver AB.

Lycka till!

2 gillningar

@johan tack för din kommentar :slight_smile: bra tips! Björn Lundén är verkligen bra också