Startkapital till att starta eget

Hej, jag undrar hur mycket startkapital som är rimligt. Enligt mina egna beräknar så räknade jag på att jag kommer behöva betala startavgiften på 25 000 för att starta mitt AB. Sedan kan jag komma behöva utrustning. Har noterat att vissa företag lånar ut utrustning men det är ju ingen garanti så jag tänker ytterligare 20-25 000 för utrustning. Sedan kan det ju gå en period innan man får sitt första uppdrag så där räknade jag på att det är vettigt att kunna klara sig i ca 3 månader. Jag har ca 15 000 / månad i utgifter så totalt skulle jag behöva ungefär 100 000 som startkapital. Är detta en rimligt tänkt? Eller bör man gardera sig för en längre tid utan uppdrag?

2 gillningar

Beror väl på din kompetens/profil.

Det ska också gå att använda de 25.000 för köp av utrustning (beroende på hur du bokför det - pratade nyss med min bokföringsfirma om det, och som jag förstår det är det “oftast” bättre att direktavskriva kostnaden, men man får inte ändra tillbaka om man valt att göra det som en avskrivning). Många säger att man inte “bör” använda det startkapitalet till t.ex. dator.

Min preferens är ju för övrigt också att alltid ha en egen dator som “extra” (plus alla tillbehör som gör dig effektiv/som du trivs med - går väl åtminstone några tusen på det), även om kunden låter dig låna en.

Om du inte har uppdrag borde du inte sitta med så stora utgifter (om du inte räknar med att ha en lokal), och det du borde räkna på är istället hur lång tid du privat klarar dig utan lön. Då får du räkna på de skattade pengarna. Räcker det med 20.000 per månad och du har 200.000 på banken som du vågar röra? Då har du 10 månader. Etc.

Sen kan jag tycka att som just “frilansare” borde man inte sätta sig i båten som frilansare/företagare om man räknar att gå utan uppdrag en längre tid. Att starta AB kan du däremot göra så tidigt som möjligt (åtminstone innan årsslutet) av skatteskäl och för att det annars tar tid och/eller pengar när man väl behöver aktiebolaget. Skiljer alltså på företag (AB) och verksamhet (ägna all sin tid åt att försöka få lönsamheten att fungera).

1 gillning

Intressant fråga @Siber och tack för ditt svar @Simon. Startkapitalet är på 25 000 kronor, som du säger. När det kommer till utrustning får du dock som regel alltid låna en dator. Mobiltelefon kan du däremot behöva köpa själv (men där finns det ju abonnemangsupplägg också), men på alla mina uppdrag som jag har haft som frilansare så har jag fått låna en laptop av dem. På ett uppdrag, en startup, använde jag min egna dator. Det var dessutom jobbigt av en massa andra anledningar såsom behörigheter och liknande så det kan jag inte rekommendera. Det är nog extremt ovanligt att man inte får låna en dator av uppdragsgivaren. Observera att du “får använda” hälften av de där 25 000 i bolaget. Så där har du 12 500 kronor att ta ifrån också. Om ditt saldo på kontot understiger 12 500 kronor ska du likvidera bolaget, enligt reglerna kring sådant här, men hälften av aktiekapitalet är alltså fair game att använda.

Angående perioden utan uppdrag så är det precis som Simon säger. Jag skulle kolla på min privata buffert och se vad jag har för utgifter varje månad. Om du behöver 15 000 kr för att kunna gå runt så behöver du spara ihop 45 000 kr för att kunna hålla dig i tre månader utan uppdrag. Jag tycker inte att du behöver gardera dig för en längre tid utan uppdrag, utan att tre månader räcker. Om det har gått två månader och du inte har hittat ett uppdrag kan du alltid börja titta på att ta en anställning istället. Det som är positivt är dock att du kan börja leta efter uppdrag redan innan du sagt upp dig eller under din uppsägningstid beroende på hur lång den är. Dock brukar de vilja att du ska börja direkt och helst igår, men om du har en uppsägningstid på 3 månader så skulle jag ägna de sista 1-2 månaderna av den tiden till att leta uppdrag. Då har du mer än 3 månaders tidsfrist för att leta uppdrag, vilket borde vara mer än nödvändigt och du kan som sagt alltid gå tillbaka till en anställning och prova igen senare.

Beroende på din kompetens och profil samt vilken tid på året det är är såklart också avgörande. Utvecklare inom javascript får exempelvis uppdrag väldigt enkelt, medan min profil som product manager/product owner är desto svårare! Det är lättast att få uppdrag efter sommaren och efter årsskiftet. Då är det flest som “vill ta nya tag” och drar igång nya satsningar och ser över sina resursbehov.

Stort lycka till och ställ gärna fler frågor om du tror att vi kan hjälpa dig ytterligare :slight_smile:

1 gillning