Företagskonto bank

Hej Anna,

har läst din notis på nätet om att starta upp ett företagskonto.

Som jag tolkar dig så gå på det billigaste varianten, samtidigt skriver du sen längre ner att bankerna bör även ha möjlighet till

• Ett företagskonto (det vill säga ett transaktionskonto) med fria uttag

• Internetbank och mobil-APP (så kallad mobilbank eller online-bank)

• Bankgiroanslutning

• Ett debit-kort

utifrån dessa sistnämnda krav har alla översta bolagen som är billigast dessa extra möjligheterna?

Vänligen

Pernilla

1 gillning

Hej @Anonym2 , ja i artikeln: Företagskonto - jämförelse mellan bästa bankerna för företag
har jag definierat det rimliga företagspaketet och det är det jag jämför hos de olika företagen. Om de inte kan leverera det paketet eller om det är något speciellt förhållande så har jag skrivit det i kommentaren i tabellen. Säg till om det är någonting mer du undrar över :slight_smile: Mvh. Anna

@ Anonym2 , det finns en liten slammkrypare med Lunar bank , deras förmånligaste konto är Limitless (186/månad) , för tittar man noga tar de betalt för massa tjänster man säkerligen vill ha.Swish ( företag& handel, 59/ månad vardera), Bankgiro & E-faktura 59/ månad vardera, lön 59/ månad. Dessa ingår i Limitless men kostar i de billigare paketen.

Själv bryr jag mig inte om Swishtjänsterna och Anna har förklarat tidigare att beroende på branch/ verksamhet är det sällan något för Egenföretagaren. Men Bankgiro/ E- faktura, lön vill jag ha/ använda

Jo och Leverantörsbetalningar 59/ månad. För mig är det tillägg på 236/ månad (4×59) till det “ billigare” Simple ……

1 gillning

tack för ditt bidrag @Fag :slight_smile: ja bankgiro är absolut nödvändigt för de allra flesta skulle jag säga

Det jag tycker är så bedrägligt är att de saluför det som så billigt, 74kr/ mån, men skådar man närmare på villkoren så tillkommer kostnader för att använda de mest basala funktionerna. Bankgiro räknar jag med att alla behöver använda både för att få betalt och betala räkningar. Sedan finns sådant som är bekvämt/ praktiskt , Efaktura och Leverantörsbetalningar löner.

Så det som först verkar vara deras dyraste kontopaket är egentligen deras förmånligaste eftersom samtliga tjänster som ingår kostar extra för de “ billigare" kontopaketen.. Behöver man inte alla tjänster kan man givetvis välja det som passar. Men jag vet vad jag kommer välja.